8
maar wei de voorvechter der vrijheid en der eenheid van
Italië.
De opera werd echter zeer flaauwtjes gespeeldde zangers
en zangeressen waren slechten daarenboven was het anders
voortreffelijk orkest der Scala dezen dag wat tFaagof in te
zeer gespannen verwachting van wat er komen zoude. Reeds
in het begin der opera verscheen de Primadonna ik ge
loofdat zij Bendazzi heette op het tooneel. Daar zij van
het hoofd tot de voeten op de meest smaakvolle wijze met
de driekleur getooid was, werd zij bij hare verschijning
door daverende toejuichingen begroet; maar naauwelijks had
zij den mond geopend of men hoorde eenige zeer valsche
noten. liet publiek dat grootendcels uit kunstkenners be
stond, had in een oogenblik staatkunde en demonstratie
vergeten. Een bijzonder levendig gedeelte van hetzelve bootste
terstond de valsche noten der Primadonna na, en spoedig
werd ieder zanger, bij zijn op- en aftreden met gesis, ge
fluit, geschreeuw en gelach ontvangen en begeleid; in
één woordhet was een vreesselijk schandaal waarmede
men zich bij uitstek vermaakte De demonstralie die men
zich had voorgenomen, was op niets uitgeloopen.
Eenigen lijd later woonde ik weder een schandaal in de
Scala bij, waarbij zich de ltaliaansche onruststokers niet wei
nig belagchelijk maakten en wij ons zooveel te meer ver
maakten. Zij meenden namelijk bij bet ten tooneele voe
ren van de opera Norma eene geschikte gelegenheid voor eene
demonstratie te hebben gevonden; want op het einde der
opera zingt een koor oorlogshymnen en het begin van den
tekst luidt, vertaald: »Gij helden, verzamelt u ten strijde!"
Het was de 29ste Januarij. Wij officieren waren dien dag
in de Scala niet talrijk vertegenwoordigd, en zaten rustig op
onze banken achter het orkest; niemand vermoedde, dat
men voornemens was eene demonstratie te doen. Naau
welijks deden zich echter de eerste woorden van het ltali
aansche koor: GuerraGuerra(Oorlog) hooren of er