t
J
17
De handeling draait zich om een voorwerp, dat in
vele geschiedenissen uit den ouden en nieuweren tijd
een eerste rol gespeeld heeft: een damesportret.
Na het hierboven gezegde, zal het zeker onnoodig
zijn te vermelden, dat hier van geen liefdesdrama
sprake zal zijn. Geen gelukkig minnaar valt door den
dolk van een' naijverig collega, geen onderschepte
brieventrouwelooze bedienden of afgeluisterde ge
sprekken niets dan een schuldeloos misverstand
met vreedzamen afloop.
Half twee!
Geeuwend draaide Willem Keste zich in zijn ge-
makkelijken zetel om. Hij wierp een' slaperigen blik
op de brandend heete straat buitenom daarna zijn
oog te laten gaan over de gezellige koele huiskamer,
waar Mevrouw bezig was de laatste sporen van het
tweede ontbijt te doen verdwijnen. Willem Keste was
cadet en de huiskamer was het grootste vertrek van
een net ingericht bovenhuisgelegen in een der Indische
buurten van 's Gravenhage.
Het gelaat van onzen vriend toonde duidelijk aan
dat hij geenszins het voornemen had, vooreerst zijn'
zetel te verlaten. Het zag er buiten dan ook lang niet
aanlokkelijk uit. Het was een warme Augustusdag
en de lieve zon had vrij spel in de eenzame straat,
waar geen boom aanwezig wasom den vermoeiden
wandelaar eenige schaduw en koelte te verschaffen.
Alles zag er even moedeloos en verschroeid uit:
zelfs de arme straatmusschen zaten versuft op de daken
2