IMPRESSIE. Gemakkelijk zit ik, bijna geheel weggedokenin een hoek van de vensterbank bij de pianoleunende tegen een der stijlenen luister naar een stukdat volkomen zijn naam verdient: «Pierrette" van La Chaminade. De klanken tooveren mij duidelijk het titelblad voor oogenzooals ik het wel eens gezien heb. Een bevallige balletdanseres staat er op. Niet vulgair of stootend, maar geteekend gracieus in lijn en kleur. Wiegelend danst ze voortnu eens schommelenddan weer hup pelend, dartelend blij en lief, soms eventjes rustend, als om de begeleiding te doen uitkomen. Spoedig is het titelblad verdwenen met zijn gekrulde letters, en zie ik haar voor mij, bijna als in werkelijkheid, schemerend-vaag, en slechts even schimmig omlijst, in een volle zaal waar hoedenhoofden en schouders een verwarde massa vormenen daar boven zweeft Pierrette. Steeds luister ik en volg de muziek, geheel oor; van het andere rondom mij hoor of zie ik nietsmerk ik niets. Het monotone geklots van de biljartballen, het gepraat en gelach of het gefluit gaat voor mijn gehoor verloren het is als ver verwijderd; ik vang

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Almanak der Koninklijke Militaire Akademie | 1902 | | pagina 230