18 na opoffering van het dierbaarste het heiligste, het teerste, de liefde tot haar vader, haar eerl haar geloof aan ouder-teederheidZij smeekt eerst, in snikken en tranen radeloos. 0mon pèreMaar als de vader droef schudt van neenniet wil afstaan het kinddat hij heeft grootgebrachtvertroeteld op z'n knieënmooi gemaakt, dan staat zij op en eischt haar recht op liefde, haar deel van 't Geluk en van de vrijheid. «Tout être a le droit d'être libre Tout coeur a le devoir d'aimer". Vóórt in de armen van haar minnaar, zonder om te zien naar wat zij achterlaat. En zalig is zij in haar liefde, met haar koning alleen, verloren in de groote Cité. O, hoop nu, hoe het licht weeft tusschen de melo dieën, hoe het smeekt, snikt, lokt, vóórt, vóórt, en samensmelt met de geluidenzoodat deze stralen van een heeten rood-gouden gloed Die twee groote motieven, het eene van het «Plaisir de Paris", het andere dieperinnigerhartstochtelijker, van de Verleiding en Liefde vullen het geheele drama, slingeren er als purperen draden doorheen. Zij over dekken elkaar, weven tegen elkaar in, ruischen soms stil voort onder andere melodieënom dan plots weer uit te smachten, week en heet, hooger, altijd hooger, altijd hevigerEr komt eene helle, dreunende dronken schap in onze hoofdeneen damp van purper en goud waast voor onze oogen waarin de klanken sidderen als vlammen rood licht. En nu is het licht gevangen in 't geluid, we höören hoe de stad zich tooit voor het groote feest van Quatorze Juillet, in de Prélude van

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Almanak der Koninklijke Militaire Akademie | 1906 | | pagina 196