cxxviii cle lezing, mocht ze echter niet hard lukken. Hij was niet vrij sterk in z'n verdediging en in het formuleeren zijner gedachten. Op een veel hoogere sport der hiërarchieke ladder onzer debatingen stond de rede van Boogaard over „Boeddhisme". Op begrijpelijke wijze legde spreker ons de Boeddhistische leer bloot, wist ons een tipje te ontsluieren van de in zooveel mysterieuse mystieke aantrekkelijkheid gehulde leer van den grooten Buddha. Het door Küpfer gekozen onderwerp „De Critiek der Waarde" lokte een levendig debat uit, zoo levendig dat het plan werd geopperd een avond uitsluitend te wijden aan het „Vervolg-debat". Helaas is hier niets van kunnen komen. De laatste der lezingen was die van Kiezel over „Het Vreemdelingen Legioen" en hierbij wil ik een woordje voegen teneinde te trachten de ver- eeniging weder in eere te herstellen bij de klasse A III waar de goede naam der vereeniging vrijwel in discrediet was gebracht (en nog wel op zéér unieke wijze Deze lezing van Kiezel n.l. is ongeveer het eenige zuiver militaire betoog dat gehouden is en dit speciaal als antwoord op hetgeen in A III gezegd was. Wat het bestuur reeds van te voren wist, werd ii fonds bewaarheid, n.l. dat er bijna geen toe hoorders waren, hetgeen zeker niet aan spreker te wijten was. En dit is te begrijpen. In eene inrichting als

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Almanak der Koninklijke Militaire Akademie | 1916 | | pagina 142