SYMPHONIE. De groote concertzaal stroomt langzaam vol menschen. Allen in avondtoilet. Het eerste balcon is één schittering van mooie toiletjes en het stemmige wit en zwart van de heeren- kleeding. Beneden een gezellig, half onderdrukt geroeze moes van vele stemmen. Op het tooneel zit het orkest. De instrumenten worden gestemd. Alles bij elkaar geeft dat karakteristieke, verwarde geluid, dat men altijd voor den aanvang van een concert hoort. Totdat het ineens ophoudt en door een zijdeur de dirigent binnentreedt; een donkere Italiaan. Hij zal zijn eigen werk dirigeeren. Buigend dankt hij voor het stormachtig applaus. Dan wordt het stil, even nog ritselen enkele programma's. Symphonie in G-dur. Alle gretto-Pastorale, Andante Maestuoso, Allegro Doodstil is het nu. Gespannen wacht ieder. Dan klinken de eerste tonen op, stijgen omhoog, steeds hooger. Nieuwe tonen stijgen op, hooger, steeds hooger, totdat ze neer storten als een waterval, ieder overstelpen. Het beneemt ons den adem, wij zweven weg in klanken. Muziek overal, het omringt ons, wij zijn er midden in. Steeds ijler wordt het. Wij onderscheiden niets meer, slechts klanken zijn om ons, en steeds verder weg zweven wij, uit de concertzaal Een klein, aardig stadje ergens in Italië. Schilderachtig ligt het daar aan het groote, stille meer, tusschen de hooge ber gen, die met donkere bosschen bedekt zijn. Het is avond. Helder en onbewogen staat de maan tusschen de vele ster ren. Rustig is haar schijnsel in den mooien ouden tuin, die grenst aan het meer. Het zilvert de bladeren der boomen, en werpt geheimzinnige lichtplekjes op het groote grasveld. Op het terras, met bloeiende rozenstruiken rondom, hangen veel lampions. Het is feest. Vroolijke muziek klinkt, er wordt gelachen en gedanst en geflirt. Het is het verlovingsfeest der dochter van den rijken, ouden landbezitter met den jongen officier. Zij is beeldig, een fijn Madonna-kopje, het zwarte haar een schitterende omlijsting van het fijne gezichtje, waarin twee prachtige oogen glanzen. In haar eenvoudig wit gewaad is zij een schilderij gelijk. Zij danst met haar ver- 128

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Almanak der Koninklijke Militaire Akademie | 1934 | | pagina 142