Nederlandse trofeeën uit drie oorlogen Ter inleiding Vaandel en Vaandrig onafscheidelijk door Drs. J. G. Kerkhoven Door alle eeuwen heen hebben grotere en kleinere gemeenschappen uiterlijke ken tekenen bezeten om zich van elkander te onderscheiden. Vaandels en standaarden ontwikkelden zich in de vroege middeleuwen uit de linten en banderollen, waar mede in de Oudheid uiterlijke kentekenen van een gemeenschap waren opgesmukt. Deze tekens hadden in het verre verleden de vorm van op stokken geplaatste plas tische afbeeldingen van vereerde goden, dan wel fetischen. Deze verdwenen van de stok, maar verschenen vaak gestikt of geschilderd op het doek. Godschalk Stewech1 stelde vast, dat de Romeinse soldaat zijn centurio of cohorte kon herkennen aan bepaalde kentekenen en cijfers, maar dat soldaten van zijn eigen tijd hun veldtekens herkenden aan symbool en kleur op het vaandeldoek. Rijk van vorm en bont van kleuren waren die Middeleeuwse vaandels met kostbaar stikwerk en damast. Uitsluitend heraldieke kleuren, ontleend aan familie- of stads wapen, werden gebruikt voor vaandels, standaards, wimpels, evenals voor wapen schild en helmteken. Wanneer de koninklijke heervaart was verzameld, wemelde het van veldtekens van stad en adel in welhaast barbaarse pracht. Toen de huur soldaat verscheen, als de ruggegraat van afdelingen militairen die werden bezoldigd uit belastingen geheven van gewest of stad door een steeds sterker wordend centraal gezag, wapperden boven zijn hoofd vaandels met kleuren en symbolen van hem die dit gezag als souverein droeg, ofwel van hem die zo'n afdeling vormde, kleedde en bewapende alvorens deze te verhuren. Hij, die zo'n vaandel of standaard droeg, was meestal een jonge edelman dan wel een voornaam burger. Dit veldteken en symbool van eenheid gold als een kostbaar pand, waarvan verlies of overgave als een schande werd beschouwd door hen, die zich van die eenheid bewust waren. Huursoldaten daarentegen of stedelijke waard - gelders hadden daarover geheel andere gedachten. Een vaandrig echter werd geacht zich dood te vechten voor het hem toevertrouwde dundoek, zoals die b.v. in de rampzalige Slag bij Poitiers in 1354 door Jean Froissart werd geschilderd: „La se combattit vassaiement messire Joffrois de Chargny et estoit toute la presse et la huée sur lui, pourtant qu'il portait la souveraine banniére du Roy et il meysmes avait sa bannière devant luiet la fut mors et occis messire Joffrois de Chargny et les bannières de France jettées par terre Religieuze afbeeldingen op vaandels gaven de soldaten leeuwenmoed tijdens de Kruistochten. Afbeeldingen van Onze Lieve Vrouw en San Jago wapperden vóór en 1 Een schrijver uit de 17e eeuw. 8

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Arma | 1967 | | pagina 14