239
Ook bij het uitleggen van eene beweging moet hij, om het onnoodig
vermoeien der lieden te vermijden, doen front maken en niet te lang bij
de fouten van enkelen stilstaan.
Maakt een der manschappen zich aan grove fouten schuldig, dan zal
hij „Pront" commandeeren, den man voor de klasse doen komen en daar
zijne fouten doen aanwijzen.
Bewegingen in de gevechtsstelling
De wendingen.
6: Comd0,: Draai rechts (links) Om.
U i t v. De linkerknie een weinig naar voren brengen, totdat de
hiel opgelicht en het gewicht van het lichaam op den linker voet
bal overgebracht wordtden rechtervoet oplichtenop den bal van
den linkervoet vlug een kwart cirkel rechts- (links-) om maken en
daarna den rechtervoet weder in de positie achter den linker brengen.
Gedurende de wendingen wordt het geweer door het aantrekken
van de linkerhand bijna rechtstandig dicht bij het lijf gebracht.
7. Co-md°.Draai rechts- (links-) om Keert.
Uitv.Op de voorgeschreven wijze rechts (links) om gaande, een
halven cirkel beschrijvende, achterwaarts front maken.
Aanrn.
Deze bewegingen hebben ten doel, front te leeren maken naar een van
ter zijde of van achteren naderenden vijand.
8. Comd0.: Spildraaiing Rechts (Links).
Uitv.: Op den bal van den linkervoet wordt, terwijl de rechter
voet op den voorgeschreven afstand volgt, eene wending naar de
rechter- of linkerzijde gemaakt en wel zoodanig, dat de bajonet op
de tegenpartij gericht blijft.
Op het commando: „Halt" wordt de beweging gestaakt.
Aaum.
De spildraaiing is bestemd tegen in den kring rijdende of omzwervende
ruiters.
Wordt de spildraaiing tegen den lansruiter toegepast, dan wordt vooraf
gecommandeerd
Lansruiter. Hooge gevechts =Positie.
De passen.
9. Comd0.: Pas (2, 3, enz. passen) voor= Waarts.