43 Gomboug komt te slecht is om bij de bataljousmuziek gebruikt te worden; men vindt er bij die zeer goed voldoen; van Gombong zijn zelts muzikanten bij de stafmuziek, doch dat zijn maar enkelen de rest is te middelmatig om een vrij goed geheel te vormen. Men vindt in den regel een paar vrij goede lc partijen, die de kracht uit maken, waar alles op steunt, bijgestaan door een slecht accompagne ment en dat vormt geen geheel, dat voldoet. Ook voor de aanvulling moet gezorgd worden en voor de onderge schikte partijen moet men menschen hebben, die ze behoorlijk kun nen blazen en het niet op elkander laten aankomen. Heeft men nu met middelmatige muzikanten te doen, dan moet men ook hetgeen men ten gehoore wil brengen, daarnaar kiezen. Doch wat is de fout der meeste muziekkorpsen? Zij gaan hunne krachten te boven, en willen stukken uitvoeren, die zij niet kunnen spelen. Dit is zeer verkeerd. Ik heb muziekkorpsen veel tijd zien verknoeien aan heele "'lange, moeilijke ouvertures en arrangementen, terwijl zij niet eens een een- voudigen marsch behoorlijk en correct konden spelen. Gewoonlijk is hier de eigenliefde, de eigenwijsheid en de naijver der kapelmeesters in het spel, wanneer er meer dan één korps op eene plaats aanwe zig is. Zijn zij alleen, dan is het overschatting, en dit is een teeken van onbekwaamheid. Bataljonsmuziek moet in de eerste plaats marschen goed en flink kunnen uitvoeren aan het hoofd van het bataljon, bij militaire marschen enz. Hiernaar luistert de soldaat gaarne, hij leert ze, en zij maken hem opgewekt bij het marcheeren. Het spelen van zware, diepzinnige stukken, waarvan niemand iets begrijpt en die slecht worden uitgevoerd, moet eene zaak zijn van ondergeschikt belang. Ook in cantines behooren geen andere stuk ken uitgevoerd te worden dan marschen, polka's en vrolijke, opwek kende dansmuziek, die de soldaat begrijpt, van buiten leert en mee zingt of fluit. Dan hebben de soldaten iets aan de bataljonsmuziek. Wie kent niet den zoo geliefkoosden marsch van „den smeerlap"? Ik heb dien marsch op één avond in eene cantine op verzoek vier maal hooren spelen. Dat is muziek voor den soldaat. En daar is trouwens de bataljonsmuziek ook grootendeels voor;

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indisch Militair Tijdschrift | 1886 | | pagina 54