r,
456
De oorspronkelijke bevolking, die volgens H. nog steeds wassende
is, is over het geheele O. gedeelte van het eiland verspreid, doch
wordt het talrijkste in de midden-vallei aangetroffen. Volgens vele
schrijvers is echter ook de N.-kust goétl bevolkt.
De Baliërs zijn, zooals vroeger werd aangeteekend, bijna allen
vereenigrl in 't W. van het eiland in de omstreken van Ampenan en
Mataram, de vreemdelingen hebben zich op de verschillende plaatsen,
waar handel te drijven is, gevestigd.
Het O. en verreweg het grootste gedeelte van het eiland, dat bijna
uitsluitend door Sasak's wordt bewoond, wordt „dangin-djoering"
genaamd.
De Sasak's zijn Mahomedanen, terwijl de vorst van Lombok en
zijne landgenooten, de Baliërs, het Hindoeïsme belijden.
Omtrent de bekeering van de bewoners van Lombok tot den Ma-
homedaanschen godsdienst bestaan verschillende verhalen en legen
den, die den Europeaan vreemd in de ooren klinken en als volks
sprookjes kunnen beschouwd worden.
Reeds eenige eeuwen geleden schijnt echter de leer van Mahomed
op dat eiland ingevoerd te zijn. Zollinger vermoedt van uit Soem-
bawa, doch in elk geval langs vreedzamen weg. Dat de Sasak's
fanatieke belijders van den Islam zijn, geloof ik te moeten betwij-
selen. Verschillende schrijvers toch vermelden, dat de oorspronke
lijke bevolking alles behalve vast in de leer is. Zoo zegt Zollinger,
dat de Sasak's geen zeer ijverige Mahomedanen en in elk geval veel
minder fanatiek dan hunne naburen op het eiland Soembawa zijn.
Misschien is dit toe te schrijven aan de omstandigheid, dat het
Mahomedanisme niet diep wortel heeft geschoten, er weinig hadji's
zijn en ook, omdat de Baliërs zich zeer verdraagzaam toonen en de
Sasak's geheel vrij in hun geloof laten.
Wel verre, dat de Islam vorderingen maakt, maakt daarentegen het
Hindoeïsme proselieten.
De Heer King zegt, dat het tegenovergestelde nimmer gebeurt en
dat hij geen enkel voorbeeld kent, dat een Baliër Mahomedaan is
geworden.
Van Eek is het niet geheel met Zollinger eens. Hij beweert, dat
de Sasak's zeer aan hun godsdienst gehecht zijn, doch stemt overi-