gens toe, dat de Baliërs de Sasak's ongestoord hun geloof laten be lijden. Niettemin trachten zij zooveel mogelijk bekeerlingen te ma ken en kennen zij allerlei voorrechten toe aan tot het Hindoeïsme overgegane inboorlingen. Yan af het tijdstip, dat de vorst een Mahomedaansch bijwijf heeft genomen, schijnt er echter eenige toenadering naar de zijde van de belijders van den Islam te zijn gekomen. Dr. W. R. van Hoe veil verhaalt, dat, toen de Sasak's onder de heerschappij der Baliërs geraakten, de Islam sedert eeuwen op het eiland ingevoerd was, doch zeer oppervlakkig gekend werd; slechts de vormen had het volk aangenomen, van den geest was het niet doordrongen. Dr. Jacobs trekt uit de omstandigheid, dat hij op Lombok slechts weinig moskeeën zag, de gevolgtrekking, dat de bewoners niet zeer vast in de leer zijn. Aangezien deze geneeskundige niet verder dan Mataram, het brandpunt van het Hindoeïsme, is geweest en O. Lom bok, waar verreweg de meeste Mahomedanen zijn gevestigd, niet heeft bereisd, kan aan zijn oordeel in deze aangelegenheid niet veel waarde gehecht worden. Freijss, die een tocht van O. naar W. Lombok dwars door het eiland maakte, verhaalt, dat de kampongs zeer dicht bij elkander lagen en van Mahomedaansche tempels voorzien waren. De bevol king zelve, zegt hij, weet weinig van den godsdienst af. De bewering van laatstgenoemden reiziger is slecht overeen te brengen met de mededeeling van Zollinger, die zegt op Lombok geen enkele missigit gezien te hebben. Ik denk, dat de waarheid hier in 't midden ligt en dat de Sasak's al even slechte Mahomedanen zijn als de bewoners van Java en van tal van andere oorden van onzen archipel. Op heu is, evenals op de meeste andere, in onze bezittingen gevestigde volgelingen van den Profeet, het oordeel van toepassing, dat zij wel de vormen maar niet den geest van de voorschriften van Mahomed kennen, Doch juist deze omstandigheid is oorzaak dat zij gemakkelijk te kneden en door geestdrijvers in de verlangde richting te brengen zijn. Het is dan ook bekend, dat er in de laatste jaren veel gewerkt wordt op de Mahomedanen van Lombok; zij worden op de plaatsen,

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indisch Militair Tijdschrift | 1891 | | pagina 470