wanden versierd zijn met de bekkeneeleu der geofferde beesten. De baga is gewijd aan zielen der afgestorven voorouders van de vrouwe lijke kunne. Beide inrichtingen zijn offerplaatsen en komt de bevolking der kampong bij onheilen, ziekten of rampen hier offeren en vergiffenis afsmeeken, waarbij dan de aarde rondom het offerhuis gedrenkt moet worden met het bloed der geslachte dieren. Doch niet alleen bij rampen, ziekten of onheilen, doch ook bij feestelijke gelegenheden, zooals bij huwelijken en dergelijke, verzamelt de bevolking zich om de „ngadoe". Dan worden er ook karbouwen en varkeus geslacht en onder begeleiding der tonen van de gong en tifa, geeft zij zich over aan allerlei vermakelijkheden, bij welke gelegenheid door de mannen veel toewak wordt gedronken. Ieder, die door huwelijking of andere omstandigheden zijne kampong verlaten en- zich elders gevestigd heeft, zal bij ziekten, onheilen of rampen steeds bij zijne eerste kampong komen offeren, d. i. bij zijne „ugadoe". Ook zal hij niet nalaten om de kampong, alwaar zijne „ngadoe" staat, in oogenblikken van gevaar of oorlog ter hulpe te komen. Tot staving dezer bewering diene het volgende feit. Toen wij tijdens de expeditie onzen intocht in de kampong Wolo- wioe deden, vonden wij een der wijken Bo- Pé-é, door eenig gewapend volk bezet. Onder de verdedigers merkten wij ook een ruiter op, die, op een ongezadeld paard gezeten, de kampong kwam inrennen en uitermate in geestdrift was ontstoken. Deze ruiter werd ons later aangediend als te zijn Nawa-Sina, het hoofd van kampong Bobau en op de vraag waarom hij Bo- Pé was komen verdedigen, werd ons medegedeeld dat Nawa-Sina, ofschoon door aanhuwelijking, in Bobau hoofd geworden en aldaar metterwoon gevestigd zijnde, verplicht was Bo- Pé-é ter hulpe te komen, omdat hij zijne „ngadoe" in deze laatste kampong heeft staan. Taal- De Endehneezen hebben alleen een letterschrift. Het is mijne meening, dat over het geheele eiland Plores slechts één taal werd gesproken, doch door den loop der tijden, vermenging

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indisch Militair Tijdschrift | 1894 | | pagina 11