16
terie, die wordt weggespoeld, is winst. Afdoende is het middel echter niet.
Zeer zeker uitstekend en ik wil gaarne aannemen afdoende is het
indruppelen van de pisbuis en het wasschen van den eikel met 2 pCt.
helsche steenoplossing, edoch den fuselier na een coïius te bewegen
tot deze vrij pijnlijke operatie acht ik onmogelijk.
Resumeerende maak ik de volgende conclusies
1°. De coïtus bij een prostituee blijft trots alle mogelijke voor
zorgsmaatregelen altijd gevaar opleveren voor infectie.
2°. Yoor ieder man, die maatschappelijk daartoe in staat is, ligt
in het huwelijk de eenige moreele levenswandel.
3°. Hud, die door maatschappelijke (wan) verhoudingen niet kun
nen huwen, wordt aanbevolen te leven met eene huishoudster.
4°. Yoor de overigen worden door den Staat publieke huizen
opgericht.
5°. Mannen en vrouwen, die hier samenkomen, worden te voren
zoo goed mogelijk geneeskundig onderzocht. Ieder van hen heeft
een kaart, waarop een hoogstens eene week oude paraaf van een
geneesheer staat, als gezondheidsbewijs van den houd(st)er.
6°. In ieder publiek huis is iemand belast, zoowel man als vrouw
na een coïtus te reinigen. Beiden moeten zich daaraan onderwerpen.
Een geneesheer bepaalt hoe die reiniging moet geschieden.
7°. Geheime prostitutie is verboden en strafbaar zoowel voor den
man als voor de vrouw.
Men zal mij tegenwerpen, dat deze regeling van Staatswege immoreel
is. Onmiddellijk geef ik dit toe, doch het immoreele ligt in het
verhinderen van het huwelijk en niet in de maatregelen. Het beste
zou dus zijn: geef iederen fuselier gelegenheid tot een huwelijk.
Dit is niet mogelijk? Welnu nogmaals in Godsnaam vooruit dan
op 't pad van fraude tegen de natuurwetten, doch dat dit pad zoo
effen mogelijk worde gemaakt door heD, die daartoe de macht hebben.
Tjimahi, 7 Mei 1900.
L. A. Dejimers.
(j-) De historische aanhalingen zijn ontleend aan Dr. E. Dupony.