661
vendien belangrijke mededeelingen van Prof. J. J. M. de Groot,
welke te vinden zijn in de Bijdragen van het Koninklijk Insti
tuut voor de Taal-, Land- en Volkenkunde van Nederlandsch-
Indië, zesde volgreeks, zesde deel. Daar wordt ons geleerd,
dat een zelfde bijgeloof bestaat bij Japanners en Chineezen.
De eersten onderscheiden negen gunstige en tien ongunstige
plaatsen der haarwervels. De ongunstige zijn op een drietal
na terug te vinden onder de kwade wrongen, vermeld in de
geschriften der heeren Veth en May er-, en de gunstige even
eens op drie na. Van de ontbrekende zes meen ik er nog drie,
n.l. één goede en twee kwaden, weergevonden te hebben bij de
teekenen aan welke de Javanen waarde toekennen, zooals deze
vermeld worden in een aanstonds te noemen werkje, dat ik mede
als bron heb gebruikt. De vergelijking kon te gemakkelijker
geschieden, aangezien zoowel het artikel van Prof. de Groot als
bedoeld boekje toegelicht zijn met duidelijke teekeningen.
Het Chineesche bijgeloof over de haarwervels toont weinig
overeenkomst met het Japansche en met dat in den Indischen
archipel, indien men uitsluitend let op de plaats der teekenen.
Vergelijking dezer drie stelsels geeft dientengevolge geen middel
aan de hand, dat veel nader brengt tot de oplossing van het
vraagstuk betreffende de herkomst van dit geloof. Immers
aldus de schrijver in de Bijdragen - „men voelt zich opgrond
van dat feit (gebrek aan overeenkomst tusschen het Japansche
en het Chineesche stelsel) bijna gedwongen om aan te nemen,
dat Japan zijn paard niet uit China kan hebben ontvangen,
want zou het in dit geval ook niet het haarwrongen bijgeloof,
althans in hoofdtrekken, hebben overgenomen?"
Evenmin licht vergelijking dezer stelsels ons in met betrek
king tot de vraag, van welk volk de Insulaners het paard hebben
gekregen. De overeenstemming tusschen het Japansche en het
Javaansche stelsel is wel is waar groot, maar in Japan was het
paard evenmin inheemsch als op Java. De gedachte ligt voor
de hand, dat men voor beide landen naar één plaats van herkomst
heeft te zoeken, welke plaats vermoedelijk op het vaste land
van Azië zal te vinden zijn, doch buiten China.
Ik stipte boven aan, dat behalve de genoemde werken nog