676 hoede van de kerk en evenals de ruiterij zich den Heiligen* George tot schutspatroon had verkozen, zoo koos de artilleriev indachtig aan de legenden, vastgeknoopt aan de vereering der- Heiligen, die door de kerk waren erkend, de Heilige Barbara als bemiddelaarster tusschen de gildegenooten en hunnen God,, wier hulp zij inriepen in den nood en bij de uitoefening van hun bedrijf en wier feest zij jaarlijks plechtig vierden op den naamdag der heilige, den 4en December. Het beeld van de patrones tooit alle gebouwen, scholen, tuig huizen en buskruitmagazijnen van het wapen en ten huidigen dage heet nog het kruitmagazijn op de Fransche oorlogsschepen,. „La Sainte Barbe." Frankrijk is vóór alle staten het land waar Sancta Barbara het meest in eere wordt gehouden. Bij Austerlitz verschoten, de kanonniers hunne kogels onder hoezeegeroep voor de patrones, op haren naamdag voelt de artillerist zich verheven door het bewustzijn tot zijn wapen te behooren en met verdubbelde- minachting zag voorheen de oude troupier op den Pekin neer, wanneer het feest van Sancta Barbara hem de gelegenheid, aanbood aan de geheele wereld te toonen, dat hij een der uitverkorenen was, die het recht hadden zich in het bijzonder te verheugen over den feestdag der Heilige. Op den 4en December wordt ook thans nog feest gevierd in de-artillerie-kampementen. Alle localen zijn versierd, het feest wordt met een mis en, parade gevierd en allerwege weerklinkt het lied: Artilleurs, mes chers frères, A la Sainte vidons nos verres, Et répétons ce gai refrain: Vive 1' amour et le bon vin De oorsprong der legende, waarop de heiligverklaring berust,, wordt op verschillende wijzen verhaald. In Duitschland meent men, dat de sage haar ontstaan dankt aan de dochter van een zeke ren Diascuros, die volgens sommigen in 306 n. C. te Nikomedië in Klein-Azië, volgens anderen in 306 te Heliopolis in Egypte zoude geleefd hebben. Over de verdiensten der Heilige is men het ook weer niet eenshaar vast geloof en de standvastige trouw, waar mede zij de Christelijke leerstellingen omhelsde, zijn volgens, beide lezingen de redenen geweest van hare heiligverklaring.

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indisch Militair Tijdschrift | 1901 | | pagina 696