892
Stel een speler heeft 279. Hij moet er dus 21 bij maken. Ilij maakt
echter 29, dus 8 te veel. Nu blijft hij op 279 staan en zijn opvolger
heeft de erfenis van 29 punten.
Wanneer meer dan twee schijven in één sleuf komen, telt men voor
iedere meerdere schijf 5 extra bjj, bv. in sleuf I heeft men 7 schijven,
dan is de telling
7 25 32.
In sleuf III heeft men 3 schijven, dan is de telling:
9 5= 14.
Slaagt men er in 3 sleuven met schijven te bezetten, dan telt men
bij zijne serie nog 5 punten extra.
Bezet men alle 4 sleuven, dan telt men 10 punten extra.
Yoorbeeld.
In sleuf I heeft men 6 schijven 6 -+- 20 26.
v H 7ï h v z= 10 15 25.
III «1 12 10 22.
w JV 1 4 4.
Yoor het vullen aller sleuven 10.
Totaal 87.
Opmerkingen.
Het spelt is als gezelschapsspel vol animo en afwisseling. Yoer dag
verblijven en cantines, die voor hunne bezoekers een aangenaam gezel
schapsspel beschikbaar willen stellen, lijkt mij sjoelbak zeer geschikt.
Ook kan het spel als een soort sport worden beschouwd.
Daar men de schijven zoowel met de linker als met de rechterhand
kan schuiven (zoo noodig keilen) ontwikkelen zich hierdoor de armspie
ren. Bovendien komt het spel het richten ten goede, twee zaken die den
militair zeer te pas komen.
Het beste is niet te hard te keilen en de schijven zoo min mogelijk vóór
de sleuven op te hoopen. Mocht dit het geval zijn, dan moet met een
goed gerichte schijf de andere schijven uit elkaar gekeild worden.
Het spel met effect over één der banden (randen) is aanbevelenswaardig.
Uit den aard der zaak heeft de opstaande van koperen nageltjes en
openingen voorziene rand (plankje AB) veel te lijden. Het verdien*
dan ook aanbeveling deze aan de achterzijde te versterken door prisma-
vormige stukjes hout, die op den bodem van den bak worden geschroefd
of gespijkerd. Ze moeten echter zoodanig aangebracht zijn, dat ze de
openingen in rand AB niet bedekken.
Het gebeurt wel eens, dat schijven in één der 4 sleuven terecht komen,
zonder dat zij door één der openingen (b) zijn gegaan, doch over rand