947
Korintjische Hoofdbestuur beloofde te Indrapoera te zullen
verschijnen om die regeling te bekrachtigen.
Slechts een klein gedeelte der betrokken hoofden 1) verscheen
evenwel (in 1888), zoodat volgens Korintjische adat geen afdoende
beslissing kon worden genomen.
Wel werden toen verschillende zaken besproken en zelfs eene
acte geteekend, bevattende de grensregeling en overeenkomsten
tot bescherming van wederzijdsche handelaren en uitlevering
van misdadigers, doch deze acte mist bindende kracht, eensdeels
omdat de Assistent-Resident van Painan, die het Gouvernement
vertegenwoordigde, niet tot een dergelijken stap gemachtigd was,
anderdeels omdat het Korintjische bestuur niet volledig verte
genwoordigd was.
Toch wordt de daarbij omschreven grensregeling thans in acht
genomen.
Als min of meer recbtstreeksch gevolg van de komst der Ko
rintjische hoofden werd de koffieverkoop in dier voege geregeld,
dat Korintjische handelaren beter voor afpersingen gevrijwaard
werden en werd te Indrapoera een zoutverkooppakhuis opgericht.
In 1892 verscheen wederom een deputatie van eenige voor
name Korintjische hoofden met het verzoek om den Regent van
Indrapoera mede terug te doen reizen naar hun land om als
scheidsrechter in hangende geschillen op te treden.
Aan dit verzoek werd niet voldaan, omdat de deputatie we
derom niet volledig was en omdat de adatweg niet gevolgd was.
Daarna bleven, met uitzondering van eene onbeduidende brief
wisseling, politieke aanrakingen achterwege, totdat in 1902, het
Gouvernement de zekerheid verkreeg, dat ons vijandig gezinde
Djambische elementen in de Korintjische landschappen een vei
lige schuilplaats vonden en ook op andere wijze het verzet in
Djambi door het bestuur dier landschappen daadwerkelijk werd
gesteund.
Pogingen om langs vredelievenden weg daaraan paal en perk
te stellen faalden.
De Pasirah der marga V Kota (Moeka Moeka), namens den Re
sident van Benkoelen met het overbrengen van een brief aan
Depati Batoe Hampar belast, moest zich, na herhaalde pogingen,
1) De Tiga Halai Kain waren bijv. in het geheel niet vertegenwoordigd.