1115
op den heer de Greve niet alleen achterwege had behooren, doch
ook zonder schade voor den inhoud had kunnen blijven.
Ten slotte, dat uit den geheelen, niet van tendens vrij te
pleiten betoogtrant eene zelfbewustheid spreekt, die noch dooi
de behandeling van het onderwerp noch door de daarbij aange
voerde argumenten ook maar eenigszins gerechtvaardigd wordt.
Thans ter zake.
De nieuwe richting zegt Mavors is het op den voorgrond
treden van het individu en het zich baan breken van humanere
denkbeelden, die langzaam maar zeker het ouderwetsche drillen
hebben vervangen door „hersens gebruiken" en die aan de
opvoeding een ruime plaats hebben toegekend.
Waar Mavors de nieuwe richting aldus aanduidt en spreekt
alsof dit stelsel van militaire opvoeding reeds vasten wortel
in ons leger heeft geschoten en zelfs goede vruchten zou dra
gen, waar hij het nut van dit stelsel zoo warm voor onze
infanterie tracht te verdedigen en andersdenkenden verschil
lende ondeugden aanwrijft, is het noodig de beteekenis van de
nieuwe richting in het algemeen, en hetgeen bij de Indische
infanterie als zoodanig gehuldigd wordt, in het kort na te gaan.
In 't algemeen verstaat men onder de nieuwe richting in
de opleiding en vorming van een leger een aansturen op een
stelsel van militaire opvoeding van den soldaat, waarin het
karakter en nevens de plichten ook de rechten van het individu
in sterkere mate op den voorgrond treden dan voorheen. Dit
stelsel eenvoudigheidshalve met den naam nieuwe richting ver
eenzelvigd wil den jongeling-militair opvoeden tot een zelf
standig en denkend, d.w.z. een met oordeel handelend wezen,
en hem door die opvoeding zoowel moreel als physiek geschikt
maken voor zijn oorlogstaak. Bezield met achting voor en ver
trouwen op de boven hen gestelden, die op hun beurt de aan
hunne zorgen toevertrouwde jonge mannen beschouwen en be
handelen als landgenooten, die zich onder hunne leiding voor hun
hoogsten nationalen plicht komen bekwamen, behoort de tucht
door toewijding en uit onderling vertrouwen en waardeeren
geboren te worden. Daar in dit stelsel tevens gebroken wordt
met alles, wat niet rechtstreeks leidt tot het doel geschiktheid