De Sopansefoe Soldaat. 369 op het oogenblik dat de zon uit zee omhoog stijgt, wordt de vlag weder gebeschen. Het is ondertussehen tijd geworden om naar bed te gaan. Op bet signaal der scbeepssirenen brengen de matrozen bet is nu ongeveer half negenhunne hangmatten naar hot logies; de officieren maken nog een ronde en houden een vluchtige inspectie over de verschillende seheepsdeelen, om na te gaan of alles in orde is Kort daarop ligt alles behalve de wachthebbende officieren en matrozen in diepe rust. Op do Japansche oorlogsschepen heerscht steeds de pijnlijkste netheid. Officieren en minderen gaan met elkaar om als leden van een zelfde huisgezin. Tot de oefeningen behoort ook roeien, ofschoon zulks niet iederen dag plaats heeft. Het is werkelijk geen wonder, dat er ook eens geoefend wordt in roeien. Op feestdagen wordt een bijzondere maaltijd verstrekt waarbij de wijn niet vergeten is de matrozen zingen dan vaderlandsche liedereu 2). R. Tusijawa. Mets nieuws onder de zon. 2) Waar ter wereld gebeurt dit niet. 6e volgende beschouwingen zijn grootendeels ontleend aan een werk, dat aan alle militaire attachés bij het hoofdkwartier van het Japansche leger ten geschenke is gegeven. Het heet „B ushido, de ziel van Japan" door Inazo Kitobe. Letterlijk vertaald beteekent „Bushido" „Ridderleer". Het is een eerecode, die alle voorschriften bevat welke op het leven der Japansche edeleD, van den Samurai af, van toepassing zijn. De twee grootste deugden, welke in de Bushido verheerlijkt worden, zijn de dapperheid, die den dooi niet vreest, en het eergevoel, dat het goud veracht. Over den Japansehen moed behoef ik in deze bladzijden weinig te zeggen, waar iedere oorlog daar getuigenis van heeft gegeven. Er ligt een zekere philosophie en passiviteit in; het is meer een soort bewuste zelfopoffering dan strijdlust of roemruchtigheid. Alle Japansche soldaten trekken met één gedachte ten strijde „overwinnen of sterven". Laat ik hier nog even bijvoegen dat men nooit over Japansch fanatisme kan spreken. Er bestaat geen Japansch fanatisme. Eenigermate bekend met den Ghazi kan ik mij gerust veroorloven deze meening neer te schrijven. In sommige gevallen draagt het Japansche Patriotisme het karakter van een diepingewortelde haat tegen alles wat vreemd is; in andere die eener hoogmoedige verachting voor wat buiten hun eigen land ligt. De eenige overeenkomst, die dan nog van opperviakkigen aard is, tusschen den fanatieker en den Japansehen soldaat zou zijn hun beider zucht eens roemvol op het slagveld hun leven te laten, maar bij nauwkeuriger onder zoek ziet men dadelijk dat deze overeenkomst slechts een schjnbare is. De beweegredenen van den Ghazi zjn van zelfzuehtigen aard. Door den dood op het slagveld hoopt h j het Parad js te beërven, waar h j allerlei genietingen van raaterieelen aard deelen kan met. heele scharen van „hoeris". Die van den Japanner zijn daarentegen zoo onzelfzuchtig als meu slechts van een sterfeljk wezen kan verlangen.

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indisch Militair Tijdschrift | 1909 | | pagina 395