De Dieuire methode der Schietopleiding.
Het opstel in No. 4 van ons tijdschrift van de hand des
heeren Feuilletau de Bruijn geeft mij aanleiding het een en
ander op te merken over die nieuwe methode in 't algemeen
en dat opstel in 't bijzonder, daarbij weer lettende op de prak
tijk en minder waarde hechtende aan zuiver theoretische be
schouwingen.
Tevens is het mijne bedoeling de opvattingen en sommige
theoriëen van de Holl. Schietschool, gepersonifieerd in den Heer
F. d. B. en neergelegd in diens opstel, te bestrijden en zoo mogelijk
de onzuiverheid daarvan aan te toonen. Bovendien maak ik
van deze gelegenheid gebruik om in 't algemeen verzet aan te
teekenen tegen de manier waarop verschillende zaken tot het
Indische leger komen. Maar al te veel zien we, dat ideeën,
uitgebroed in het Hollandsche leger ons als een evangelie worden
aangeprezen, soms opgedrongenideeën verkondigd door officieren
die slechts de theorie kennenen mocht men er hier anders
over denken, dan klinkt het'autoritair van gene zijde: „Jullie
weten er geen snars vanzóó als wij het zeggen is het en niet
anders".
En juist moest het andersom zijn: Wij mannen van de
praktijk èn de theorie behooren de anderen op sleeptouw te
nemen en dat kunnen we natuurlijk ook, mits we daartoe maar
in de gelegenheid worden gesteld, o. a. door een eigen schiet
school. Dat er toch Indische officieren gedetacheerd worden
bij de schietschool is geen excuus, dat is een lapmiddel. In de
sfeer van louter theoretische wijsheid wordt de practische er
varing van de paar Indische officieren met reeds Indische dienst
jaren het gros komt pas van de academie of hoofdcursus en
zijn dus ook theoretici sec aldaar op den achtergrond ge
drongen en kan onmogelijk tot zijn recht komen, d. i. op de
eerste plaats.