De MILITAIR-POLITIEKE TOESTAND VAN Japan IN 1911. [April 1912.
„nog dank verschuldigd zijt. Denk ook, waar gij zijt, n. 1.
„in een goedgeordenden staat, waar gij en de uwen veilig
„en wel zijt; slechts in zulk een staat kon uwe moeder u
„baren en zoogen; slechts in zulk een staat kunnen uwe kin-
„deren gedijen; vergeet daarom uw heer en koning niet, uit
„wien vrede, recht en orde vloeien" x).
In nauwen samenhang daarmede staat het geloof, dat de
regeerende dynastie rechtstreeks afstamt van de Zonnego-
din, Amaterasu O Mikami, die haar zoon aanwees om het
land van Japan te regeeren. De achterkleinzoon van dezen,
Jimmu Tenno, wordt beschouwd als de stichter van het Ja-
pansche rijk; zijne troonsbestijging wordt elk jaar den llden
Februari herdacht.
Waar dus de Shinto-dienst in het algemeen de vereering
van de voorouders bedoelt, is het duidelijk, dat vereering van
de Keizerlijke voorouders daaronder eene zeer voorname
plaats inneemt, dat deze, zooals Prof: Nobushige Hozumi
zegt, den nationalen eeredienst van Japan vormt. Noch het
confucianisme, noch het buddhisme hebben hierin verande
ring van beteekenis kunnen brengen. Wel was de shinto-
dienst door het buddhisme op den achtergrond geraakt,
doch, om zeer begrijpelijke redenen, werd hij door de macht
hebbenden op zijne vorige plaats hersteld, toen de heer
schappij der Shoguns ten val gebracht was en de Mikado
als werkelijk heerscher optrad.
Zooals zoo dikwijls gebeurt, werd derhalve ook in Japan
de godsdienst een middel in de politiek en dat kwam nog
duidelijker uit, toen de samenzwering tegen het leven van
den Keizer in het najaar van 1911 in regeeringskringen
eene zekere bezorgdheid voor het veldwinnen van „nieuwe"
denkbeelden en opvattingen deed ontstaan. Niets werd ver
zuimd, om den ingeschapen eerbied van de groote meerder
heid van het volk voor den geheiligden persoon des Keizers
en voor zijne voorouders te vermeerderen.
1) Japan door Japanners, blz. 311.
365