Dienst in Oostenrijk-Hongarije. [Nov. 1912. Vrijwel algemeen wordt de meening gehuldigd, dat topo- graaf en kartograaf ook wetenschappelijk van hun vak op de hoogte moeten zijn, Generaal Frank zegt o. a. De bibliotheek van het instituut biedt ruimschoots gelegen heid tot studie. Einde 1909 telde de catalogus 3267 nummers (circa 15000 boekdeelen), door ruiling van publicaties met zusterinstellingen en wetenschappelijke genootschappen in het buitenland, beschikt men over gegevens uit alle deelen dei- wereld. Berziening. Zooals reeds gezegd, werd onmiddellijk na de derde opneming overgegaan tot de herziening der eerst bewerkte kaarten. Bij die herziening werd in de eerste plaats gebruik gemaakt van de gereduceerde kadastrale kaarten, deels ook van de nieuwe opneming met „Messtischtriangulierung" en verder van de resultaten der oude opneming (1869 1884). Het spreekt van zelf, dat de met behulp van kadastrale gegevens bewerkte kaarten, aan hooger eischen van nauw keurigheid voldeden, dan die, welke, na bepaling van enkele punten, slechts op oog en pas werden bijgewerkt. Bovendien 1117 12. Orientierende Beitrage für den Entwurf der Neuen Specialkarten- blatter im Dolomitengebiete; 13. Uber den Einfluss der Eigenschaften des Kartenoriginales auf dessen Beproductionsfaliigkeit 14. Beispiele über Kartengebrauch zu versehiedenen Studiën und im Felde, behufs Klarung der Ansichten über die Auswahl des Inhaltes und über die Ausfiihrung der Karten. »Wie aber schon der Topograph für seine Landesaufnahme auch die über »den aufzunehmenden Raum bestehende Kartographie, sowie die geogra- «phisehe etc. Literatur stets zu Rate Ziehen muss, will er eine allen Zwec- »ken entsprechende Aufnahme herstellen so muss auch der Kartograph, «ehe er an den Entwurf einer Militarkarte herantritt, sich mit den diesen »Raum bereits darstellenden Karten und den geographisclien, touristischen, »industriellen, politischen etc. Beschreibungen und Studiën über den zu «entwerfenden Raum vollkommen vertraut maehen, denn nur so wird er »seiner Arbeit jenes Geprage geben, welches in der cliarakteristischen Wie- »dergabe des betreffenden Raumes gipfelt und welches, auch von einer »brauchbaren Militarkarte verlangt werden muss."

Indisch Militair Tijdschrift | 1912 | | pagina 45