Overzicht uan eenige Buifenlcmdscbe (Ilililaire Tijdschriften. Revue militaire suisse (October 1916) De „Impressions du front austro-hongrois" geven ditmaal eenige wetenswaardige bijzonderheden omtrent de gevechtsleiding en betref fende de uitrusting van den infanterist, die, wijl de schrijver de actie van de Oostenrijksche troepen van zeer nabij gadesloeg, het aantrekkelijke van het „uit de praktijk" bezitten. Waar wij in ons leger weinig speculeeren op de meest algemeene der menscnelijke eigenschappen, de ijdelheid, waar wij korpsgeest bijna niet kennen en wapengeest soms als bekrompenheid hooren brandmerken, willen wij het volgende uit het artikel aanhalen: „Les troupes de montagne ont un esprit trés remarqué, elles se croient supérieures aux autres; ce sentiment de supériorité est con- tagieux; des officiers m'ont raconté comment des réservistes provenant de régiments recrutés dans la plaine devenaient trés vite des „Alpins" fanatiques. L'edelweiss brodé sur leur col et la couleur spéciale de leurs parements aident aussi beaucoup a entretenir et développer l'esprit de corps. II est du reste, une observation qu'on peut faire dans toutes les armées qui combattent actuellement, c'ést que les différences de signes distinctifs entre les corps de troupe se multiplient etsontun facteur important d'émulation, de courage et d'esprit de sacrifice. Les théoriciens maussades et dépourvus de toute psychlogie qui prétendaient reléguer ces „ornements inutiles" dans les musées se sont trompés. L'homme est resté le facteur principal a Ia guerre, il faut savoir utiliser, même les défauts et, si Ia vanité en est un, les plus modestes insignes, chevrons, fourragères ou galons l'exaltent et la sanctifient. L'esprit de corps est essentiellement altruiste, puisqu'il développe la camaraderie qui va souvent jusqu'a l'oubli de soi- même." Wij willen hiernaast vermelden, hoe een medewerker van de „Jour nal of the Royal United Service Institution" (Augustusaflevering van IS 16) den goeden geest in de jonge Engelsche legers voor een goed deel toeschrijft aan de .esprit de corps", geërfd van de bataljons van het oude staande leger, wier namen in de nieuwe eenheden voortleven. „The halo of the traditions, of the old regiment has been a very great factor in the making of the new units". Het is te betreuren, dat ons leger dien factor bijna niet kent. In „A propos de discipline" geeft een Belgisch medewerker een 286

Indisch Militair Tijdschrift | 1917 | | pagina 80