van de „Illustration" is het gemonteerd op een houten rolpaard,
zooals in lang vervlogen tijden aan boord en in de kustbatterijen
gebruikelijk was. Hoogstwaarschijnlijk is men tot den aanmaak van
eene dergelijke antiquiteit overgegaan, om zoo spoedig mogelijk
de beschikking over een zwaar kanon te hebben, daar de con
structie van spoorwegaffuiten te lang duurde.
Uit den aard der zaak is het bovenstaande niet volledig, noch
wat betreft de beschrijving van de genoemde vuurmonden, noch
ten aanzien van het aantal soorten. Toch kwam het „Illustration"-
artikei ons belangrijk genoeg voor om er de aandacht op te vestigen,
dat Frankrijk door zijne groote fabrieken in staat gesteld werd veel
verouderd materiëel voor' den veldoorlog geschikt te maken in af
wachting, dat modern materiëel in voldoende hoeveelheid aange
maakt was. Wel is de industrie hier te lande op geen stukken na
met die in Frankrijk te vergelijken, doch verbeteringen aan ons
verouderd materiëel schijnen voor onze bescheiden inrichtingen
niet onuitvoerbaar en worden wellicht van dadelijk belang,, omdat
het vooruitzicht op een mogelijken volkerenbond de kans op het
verkrijgen van modern materiëel heeft doen verdwijnen.
P.
b. Dels oner de Psychologie Dan den soldaat in het geDecht,
Wij knippen uit „Onze Weermacht van 1914 tot 1918", extra
nummer van „De Amsterdammer" het volgende
Iets over de Pychologie van den soldaat in het gevecht.
Door Prof. Dr. Gustave Cohen,
2me Lieutenant du 46e Regiment
d' Infanterie.
Het is met eenige aarzeling, dat ik meewerk aan dit zuiver-
Holiandsch nummer door de Amsterdammer gewijd aan de Weer
macht en ik doe 't dan ook slechts, omdat de redactie mij dit speciaal
verzocht heeft.
Aan u, Pierson, wiens broeder en neef voor Frankrijk zijn gestor
ven, of aan u, den Tex Bondt, wegens roemrijke verwondingen uit
dsn dienst ontslagen, of aan één van de 2.000 Hollandsche vrijwil-
ligers, die zich in het vreemde land met roem beladen hebben en
op hun borst het legioen van eer, het croix de guerre en de geel-
159