nogmaals: Door een andere briS.
Door de Redactie welwillend in de gelegenheid gesteld, kennis
te nemen van het Naschrift van den Heer Marcus in de September
aflevering, laat ik hier eene korte repliek volgen:
Het zou mij veel waard geweest zijn, de Legerauto'iteiten
te overtuigen, of dat deel, 't welk, evenals de Heet Marcus, van
oordeel mocht zijn, dat de ontevredenen dat zijn toch de slechten
des geestes) eene minderheid vormen. Maar daarover straks, eerst
wat anders.
Het gebruik van een bril moge, zooals de Heer Marcus op
merkt, wijzen op een gebrekkig gezichtsvermogen, maar het zal
Z. W. E. G toch wel bekend zijn, dat de uitdrukking: „Door een
andere bril zien" in de praciijk geheel de beteekenis heeft gekregen
van: „Iets van een ander standpunt bekijken". Dit is toch ook wel
duidelijk. Wat hindert zwakziendheid, wanneer men dat gebrek door
een deugdelijk optisch instrument kan verhelpen? En hoevelen zien
met een bril niet veel beter dan anderen zonder.
Na deze inleiding zij het mij vergund, eens na te gaan, wat er waar
is van de verwijten, welke ik hier en daar op 's Heeren Marcus pagi
na's aantref, als daar zijn: niet goed lezen, minder gelukkige mo
menten e. d. Veel liever bad ik deze kleine verwijten onbesproken
gelaten, maar dat gaat toch lastig, daar ze door mij niet aanvaard
worden.
Is de Heer Marcus geen optimist? Ik zou zeggen van wel, zie
o. a. slot van het naschrift. Wees 't vrij, maar wat heeft onze DE
Ruyter daarmee te maken? Ik heb 't over den geest gehad en niet
over een paar wrakke scheepjes.
De S. I.: Sarikat Islam en Islamitische Godsdienst zijn twee zeer
verschillende zaken. Of de Inlandsche volksmassa uit slechte of
goede Mohameaanan bestaat, en of de oorzaak van het verzet in 9
van de 10 gevallen door geestelijke leiders wordt aangevuurd, doet
weinig ter zake; waar is, dat de voormannen het van de domme
massa moeten hebben, en even waar, dat de Islam, in 't algemeen
851