147
13. POLITIEK OVERZICHT.
Communisme en nationalisme in Nederlandsch-ïndië. De volgende
maand zal de tegenwoordige politieke overzicht-schrijver van het I. M. T. in
verband met zijn aanstaand verlof, de laatste bijdrage leveren tot dit tijdschrift.
Hij koos dit laatste onderwerp voor deze beide laatste politieke overzichten,
omdat het ook voor ons officieren van het grootste belang is, dat wij ons ten
opzichte van het grootste politieke vraagstuk van den dag orienteeren.
Het is intusschen niet mogelijk de beteekenis van het communisme voor
Indië te begrijpen als men niet weet wat eigenlijk het communisme is. Men
vergeet zoo licht dat Wladimir Iljitsch Lenin, een van de grootste politici, zoo
niet de grootste van onzen tijd, tientallen van jaren het Marxisme en de
socialistische revolutie heeft bestudeerd, alvorens hij zich aan het hoofd stelde
van den communistischen Russischen Sovjetstaat. „Ich war von nun an," zegt
Prokrowski de bekende communistische historicus, een van Lenins volgelingen
en vereerders überzeugt, dass er die Dinge besser verstanden und über die
„mir verschlossene Fahigkeit verfügt habe, drei Ellen tief in die Erde hinein
„zu sehen." Indien men de werken van Lenin bestudeert, en de tijdstippen
waarop zij geschreven zijn vergelijkt met de geschiedenis van het Rusland
van de 20e eeuw, kan men moeilijk aan die uitspraak van Prokrowski twijfelen.
Maar die kennis van zaken is Lenin niet zoo maar komen aanwaaien. Hij heeft
er lang en hard voor moeten werken En omgekeerd kost h.t veel tijd en een
diepgaande studie, om zijn werken in zijn vollen omvang te kunnen beoor-
deelen. Het is moeilijk een politieke figuur in eenig land van de 20e eeuw
aan te wijzen, die een zoo heldere, nuchtere kijk op den politieken toestand van
zijn tijd heeft gehad, als Lenin „der niichternen Heros des Utilitarismus". Geen
land heeft een „Realpolitiker" voortgebracht, die zich zoo aan de politieke
situatie van het oogenblik wist aan te passen en met zulk een ijzeren wil de
politieke toestand naar zijn hand wist te zetten als Lenin.
En toch was die man met zijn nuchteren kijk op de dingen en zijn onver-
zettelijken wil, een droomer, die droomde van een nieuwe menschheid, van
den „collectief mensch", den „massamensch" van de toekomst.
„Nur ein Traiimer konnte sich unterfangen, diesen Menschenmassen
die an die Wunderkraft von Ikonen, Teufeln und Hexen glaubten, eine
wissenschaftliche Theorie begreiflich machen zu wollen, zu deren Verstandnis
umfassende vieiseitige Fachkentnisse und geschultes Denken erforderlich sind",
zegt René Fiilöp-Miller. „En iets verder teekent deze schrijver ons Lenins
droom imen zou eigenlijk beter van een nachtmerrie kunnen spreken) als volgt
af „Vor den Augen Lenins, des Traumers, schwebte schon am allerersten Tage
der Revolution, die Vision eines Russland, das nicht nur das kulturelle und
zivilisatorische Niveau von West-Europa erreichen, sondern dieses sogar weit
überschreiten solle"1)
De studie van het Marxisme, communisme en Léninisme, is een werk van jaren.
Schrijver dezes heeft zich dan ook slechts een fragmentarische behandeling
van het onderwerp ten doel kunnen stellen.
Het doel van den communistischen heilstaat. Het doel van het com
munisme is de volledige opheffing van de bestaande indeeling in klassen van
den kapitalistischen staat. In den communistischen heilstaat bestaat n.l. maar
één klasse, die der proletariërs, die klasse der tegenwoordige maatschappij,
die in haar levensonderhoud voorziet enkel en alleen door den verkoop van
haar arbe d. De Communisten zien in den staat het machtsapparaat van de
cverheerschende klasse, di dat machtsbestel in stand houdt, met het doel om
haar belangen veilig te stellen. Zij zien in den Staat niet anders dan een or
gaan van klasseheerschappij, dat dienen moet tot onderdrukking van de eene
Wasse door de andere, met het leger, de politie en de bureaucratie als voor
naamste machtsmiddelen.
René Fülöp - Miller. Oeist und Gesicht des Bolschevismus p. 65.