148 Maar als eens in de communistische samenleving geen klasse-tegenstelüngen meer zullen heerschen, dan zal het voortbestaan van den staat ook geen zin meer hebben. De laatste manifestatie van het staatsbegrip is de proletarische dictatuur van den Halfstaat, een overgangsvorm tusschen de kapitalistische en communistische samenleving. Die dictatuur van het proletariaat houdt de staat als machtsorganisatie nog slechts in stand, totdat de door haar nage streefde socialiseering der productiemiddelen, fabrieken, mijnen, grond, banken enz. is tot stand gekomen en de daaruit voortvloeiende nieuwe maatschappij is geconsolideerd. De socialisten aanvaarden den Volksstaat als eindvorm, waarin zij een geor dende democratische gemeenschap zien. Maar het communisme streeft dit doel voorbij, meent dat nadat de Halfstaat die wèl over machtsmiddelen beschikt haar „Schuldigkeit hat getan", een samenleving zal ontstaan, waarin zooals Lenin het uitdrukt „an die Stelle der Regierung über Personen, „die Verwaltung von Sachen und die Leitung van Produktionsprozessen tritt". Van het anarchisme onderscheidt het communisme zich door de instelling van den Halfstaat nadat de revolutie is voltooid. Het anarchisme wil namelijk de onmiddellijke opheffing van den staat na de revolutie. Er zit dus in het bolsjewisme een evolutioneel element, want na de proletarische revolutie vol tooit zich volgens Marx de samenleving verder door evolutie. Als eenmaal door de revolutie de dictatuur van het proletariaat aan het bewind is gekomen, zal het de taak van die dictatuur zijn, om de communistische gedachte zoolang in te doen werken op de massa, totdat de menschheid op een hooger niveau zal zijn gebracht. Toepassing van geweld bij dit evolutioneele proces is uit den booze, omdat 's menschen karakter door geweld niet om te vor men is. Die langzame evolutie zal pas haar eindpunt hebben bereikt, als allen vrij willig naar hun vermogen werkzaam zijn. „Jeder nach seinen Fahigkeiten, jedem nach seinen HedürfnissenDat is het devies dat volgens Lenin in de communistische samenleving, die de eindvorm der maatschappij zal zijn, alles zal beheerschen. Maar hoe, vraagt men zich af, zal men de onvermijdelijke overtredingen van den enkeling tegen de wetten der communistische samen leving tegengaan, als er geen machtsapparaat meer bestaat? Lenin antwoordt daarop „Es wird hier dies das bewaffnete Volk so einfach und so leicht „bewerkstelligen, wie dies ein beliebiger Haufen zivilisierter Menschen selbst „in der Qesellschaft gegenüber Leuten besorgt, die sich herumschlagen, oder „einer Frau Gewalt an tun wollen". Hier zit misschien wel de grootste denkfout van de voorstanders van het orthodoxe Marxisme, die in den blunder vervallen van een willekeurige con strueering der menschelijke natuur. Het is zuivere „Reflexionspsychologie" die de voorstanders van het communisme beheerscht waarbij de argumenten der bewijsvoering of geheel achterwege blijven, of slechts een intellectueele anti cipatie van het doel zijn. Het communisme construeert den mensch, zooals hij hem noodig heeft voor zijn theorie, maar negeert volkomen de mensche lijke natuur, de voornaamste reëele grondslag van iedere menschelijke samen leving. Intusschen beteekent de instelling van de Dictatuur van het Proletariaat en van den Halfstaat geenszins het einde van den klassenstrijd. Integendeel! Die dictatuur is niets anders dan een voortzetting van den klassenstrijd met nieuwe wapens, „Solange die in einem Lande gestiirzte Bourgeoisie die Angriffe „gegen den Sovjetstaat im internationalen Massstabe fortsetzt", zegt Lenin, so- „lange ist diese Diktatur notwendig". 2) Alleen als de wereldrevolutie, waarbij dus de oude kapitalistische maatschappij over de geheele wereld zal verdwijnen, haar beslag heeft gekregen, is het be- Lenin. Staat und Revolution. 2) Lenin. Thesen über die Taktik der Kommunistischen Partei Russland^ (aangenomen door het Ille congres der IHe Internationale in 1921).

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indisch Militair Tijdschrift | 1928 | | pagina 68