153
beginnen. En al is er geen welvaart in het land, al zal er in jaren o-een
weivaart zijn, toch is verbetering in den algemeenen economischen toestand
merkbaar.
Wat heeft Indië te verwachten op economisch gebied van de dicta
tuur van het proletariaat, van den communistischen Halfstaat? Het wezen van
den „mechanischen massamensch" is den inheemschen volkomen vreemd. Indië
met zijn ^overwegend landbouwende bevolking, beschikt niet over inheemsche
„spezzen" (industrie-specialisten) die in staat zijn de leiding der landbouw
industrie over te nemen van den Europeaan.
Ineenstorting dier landbouwindustrie zou beteekenen, dat het voedsel-tekort
dat jaarlijks op Java wordt geneutraliseerd door invoer, in ruil van de pro
ducten van den grooten landbouw, niet meer gesuppleerd zal kunnen worden
Hongersnood zal er het gevolg van zijn.
De Russische revolutie kan alleen slagen, doordat de communisten de boeren
het gebruiksrecht op den grond beloofden, iets wat de regeering van Kerenski
hardnekkig had geweigerd. Hier in Indië zou het eigendomsrecht veranderd
worden in een gebruiksrecht op den grond. Welke inheemsche landman zal
z'ch, „zo",.er verzet neerleggen bij den afstand van zijn grond aan den Half
staat i Wie gelooft er dat in Indië een industrie uit den grond kon worden
gestampt, die in de behoeften van de groote massa van landbouwers zal
kunnen voorzien Geen „Pianwirtschaft" zal daarin ooit uitkomst kunnen
brengen. Sterke stijging van den prijs der industrieproducten, evenals thans in
Rusland het geval is, practisch uitloopende op een algemeene verarming van
de inheemschen, hongersnood mede als een uitvloeisel van uitbuiting ten bate
der industrie van den inlandschen landbouwer door de communistische macht
hebbers en als een gevolg daarvan weer het uitbreken van epidemiën. Ziedaar
wat het communisme op economisch gebied aan Indië kan brengen. Dood en
verderf voert het communisme in zijn gevolg. De vier ruiters van de Apoea-
yPs5 vormen zijn achterhoede. En over menig gewest van Nederlandsch-
Indie zou alras de doodsklok kleppen. Maar zal men er dan moreel op voor
uitgaan zullen de inheemsche rassen tenminste hun nationale vrijheid terug
winnen „Vrijheid is een burgerlijk vooroordeel". Men bedenke dat wel
René Fülöp-Miller zegt in de laatste zinsnede van zijn reeds meer aange
haalde zeer diepgaande studie: „Der Bolschevismus zielt auf mehr als auf die
„Kontiskation des Privateigentums er will die Menschenwiirde überhaupt kon-
„hszieren, urn alle freien Vernunftswesen schlieszlich in eine Horde willenloser
„bklaven zu verwandeln'k Dat zal de toekomst zijn van de Indische volkeren
als zij ooit onder den hiel van het Russische communisme komen
?e »®^sdienst ln Sovjet-Rusland. De wereldbeschouwing der commu
nisten berust op het orthodoxe Marxisme, waarvan de philosophische
grondslag het dialectische materialisme is, dat in wezen absoluut atheistisch
is en vijandig staat tegenover iederen godsdienst, niet alleen tegen het Christen-
Vv* 7-a?r te&en°ver den Islam, het Boedhisme, het Judaïsme enz.
Dit dialectische materialisme is overgenomen van de Fransche Encyclopae-
disten der 18e eeuw en van den Duitschen filosoof Feuerbach. Maar Marx
ging verder dan Ludwig Feuerbach. Hij verweet hem, dat hij de religie wilde
^metigen om er een betere godsdienst voor in de plaats te stellen. En den
ojrenhet V'6' a3n' omc'a* ^'1 achterdeurtjes voor den godsdienst
Het Marxisme beschouwt alle godsdiensten en kerken als organen van de
burgerlijke reactie en als goed marxist zegt Lenin„Die Religion ist Opium
whS« Dieser Marxistischer Grundsatz ist der Angelpunkt der ganzen
Weltauffassung des Marxismus in Fragen der Religion".
Toch wilde Lenin evenmin als Engels het atheisme als oorlogsverklaring
aan den godsdienst in het partijprogramma opnemen. Daardoor zou men
Lenin. Uber das Verhaltnis der Arbeiterpartei zur Religion. Proletary
No. 45 Mei 1909.