269
15. POLITIEK OVERZICHT.
Communisme en Nationalisme II.
In het vorige politiek overzicht gaven wij een vluchtige schets van het
communisme zooals het zich in Rusland heeft ontwikkeld. Wij zullen than
een overzicht geven van de wijze waarop de leiders het communisme in
Koloniale en halfkoloniale landen tot ontwikkeling hopen te kunnen brengen,
en meer in het bijzonder ingaan op het werkplan, dat zij hier in Nederlands -
Indië hebben uitgestippeld. Maar alvorens hiertoe over te gaan zullen wij
eerst de motieven en drijfveeren behandelen die de llle Internationale er toe
drijven om de revolutie in alle koloniale en halfkoloniale landen
ketenen
Wij zullen aantoonen dat de ideologie van het communisme en die van
het nationalisme niet alleen weinig punten van overeenkomst vertoonen, maar
lijnrecht tegenover elkander staan en dat het communisme het nationalisme
poogt uit te buiten om de macht in handen te krijgen.
Het gist in IndiëMaar niet alleen in Indië. Heel Azië is in gisting. In
September 1920 had op instigatie van Sovjet-Rusland het Congres der onder
drukte volkeren in Baku plaats, waaraan 2000 afgevaardigden, hoofdzakelijk
uit Azië, deelnamen. Rusland vuurde den drang naar bevrijding der Oostersche
volken, meer speciaal van de Engelsche overheersching, krachtig aan.
Die Völker des Morgenlandes waren erwacht. Sie schlugen die Kriegstrom-
mel gegen England und steilten dieser vor Schwierigkeiten mit denen die
englische Orient politik nicht gerechnet hatte."
In de acht jaren die sedert het congres van Bochara zijn verloopen heeft
Sovjet-Rusland, in zijn politieke actie tegen zijn ouden tegenstander op het
Vasteland van Azië menige nederlaag moeten boeken, al heeft het Engeland
dan ook herhaaldelijk het vuur na aan de schenen gelegd. Het is Sovjet-
Rusland niet gelukt om Turkije, Perzië, Afghanistan en China m Sovjet-repu-
blieken te converteeren. In de toekomst zal zijn actie de minste lijn van
weerstand kiezen en wij zullen aantoonen dat die lijn over Indië en de rinp-
pijnen loopt, waar het communisme het nationalisme voor zijn eigen doel
einden hoopt uit te buiten.
Wij staan aan den aanvang van een nieuwe ontwikkelingsperiode van onze
Kolonie. Misschien is de meening van professor Treub dat de groote massa
van de bevolking van Java geen sterken vrijheidsdrang voelt en dat de natio
nalistische beweging zich beperkt tot intellectueelen en half-ontwikkelden, nu
now juist. 2) Maar er zijn tal van symptomen die er op wijzen, dat die vrijheids
drang zich niet uitsluitend meer openbaart bij een kleine intellectueele minder
heid. Hoe het ook zij, de ontwikkelingsgang der geschiedenis is met te stuiten
De geschiedenis van onzen tijd is geen geestig spel, maar een standhouden
of ondergaan. Alleen een groote traditie, het echte gevoel een zending te moe
ten vervullen, waarbij de politiek niet transigeert, maar recht op het doel at
gaat, kan hier richting geven aan ons bestuursbeleid.
En het doel zelf, wat is dat dan? „Trouver une forme d'association qu
défende et protégé de toute la force commune la personne et les biens de
chaque associé et par laquelle chacun s'unissant a tous, n'óbeisse pourtant qu a
lui-même et reste aussi libre qu'auparavant 3).
Voor communisten misschien een stokoud ideaal, voor gewone stervelingen
echter beter dan het ideaal van den „machine- en collectief mensch.
C) Hans Rohde. Der Kampf urn Asien I p. 158.
(2) Prof. Mr. M. F. Treub. Het gist in Indië. p. 7
(3) Rousseau. Du contrat social I p. 6