270 De revolutioiinaire strekking van het communisme. Het communisme,wil de socialistische maatschappij stichten onafhankelijk van de economische omstandigheden. Terwijl het Marxisme een onafwendbare ontwikkelingsgang aanneemt, uit gaande van de patriarchale huishouding en voerende over de kleinindustrie, daarna over de grootindustrie, het privaatkapitalisme, en het staatskapitalisme naar het socialisme, is het communisme in wezen revolutionnair en meent het een of meer phasen der economische ontwikkeling te kunnen overspringen. Op het einde der vorige eeuw en in de eerste jaren der 20e eeuw voltrok zich in de Russische Sociaal Democratische Arbeiderspartij een scheuring tus- schen den meer gematigden radicaal intellectueelen vleugel dier partij, de Menscheviki die aan den economischen strijd meer waarde hechtte, die meer reformistisch, revisionistisch en opportunistisch was aangelegd en zich tegen een revolutionnaire actie verzette, eenerzijds, en de linkervleugel der partij, de Bolscheviki, die in wezen revolutionnair orthodox was, anderzijds." „Ohne revolutionaire Theorien kann es auch kleine revolutionaire Bewegung geben," zegt Lenin. Hij was zelfs de meening toegedaan dat een communistische partij met reformisten in de gelederen nimmer zou kunnen zegevieren, zoodat het dan maar beter was om onervaren nieuwelingen op verantwoordelijke posten te plaatsen2). En onder die omstandigheden was een breuk tusschen beide fracties dus onvermijdelijk. Toen de wereldoorlog uitbrak kwam er scheuring in alle sociaal-democrati sche partijen der oorlogvoerende en neutrale naties van Europa. Lenin en de zijnen stelden zich op het internationalistische standpunt van Marx. „Die Arbeiter haben kein Vaterland" zegt Marx. „Ein Volk das andere Völker unterdriickt, kann nicht frei sein." En Lenin wilde dat ook het Russische volk „seine Bezie- „hungen mit den Nachbarn auf dem menschlichen Prinzip der Gleichheit und nicht auf dem jede grosse Nation entwürdigende Hörigkeitsprinzip der Vorrechte aufbaut." 3) Lenin meende dat in de toekomst ernstig moest worden gestreefd naar een versmelting van de naties, niet op gewelddadige manier, maar door vrijwillige verbroedering van de proletariërs en de werkdadige massa's van alle naties. Men moest zoo spoedig mogelijk den imperialistischen wereldoorlog in een burgeroorlog converteeren en de communistische partij in Rusland was van oordeel dat in het belang van het internationalisme der proletariërs, de revolutie in het binnenland en in alle andere landen moest worden verwekt. Na de ineenstorting van de Kerensky regeering, brak de burgeroorlog tusschen de Bolsheviki en de contra-revolutionnairen, die gesteund werden door de imperialistische mogendheden, uit. En hiermede was de eerste phase ingetreden van het moeilijkste probleem der Russische revolutie zooals de Bolsheviki zich dat hadden gesteld n. 1. „die Notwendigkeit internationale Anfgaben zu lösen, die internationale Revolution aus zu lösen und der U- bergang von unsere Revolution als eng-nationaler zur Weltrevolution". 4) Lenin zag intusschen wel in dat de socialistische wereldrevolutie bij de cul tuurvolken van het Westen, niet zoo gemakkelijk zou uitbreken en dat het niet zoo eenvoudig zou zijn de internationale proletarische gemeenschap met de Westersche volken tot stand te brengen. Hij begreep dat indien men een wereldrevolutie wilde ontketenen, men zich het eerst moest wenden tot de volkeren van Azië. Daarom wilde hij een eng verband tot stand brengen tus schen alle nationale en koloniale vrijheidsbewegingen met Sovjet-Rusland. En W. I. Lenin. „Was tun" 2) W. I. Lenin. Falsche Reden über Freiheit. Die Kommunistische International No. 15 Dec. 1920. 3) W. I. Lenin. Uber der Nationalstolz der Grosz Russen. Sozialdemokrat No. 35 van 12-12-1914. 4) W. I. Lenin. Vortrag zur Frage des Brester Friedens. Rede uitgesproken op de 3e partijdag van de Russ. Comm. Paartij op 7-3-1918.

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indisch Militair Tijdschrift | 1928 | | pagina 104