272
Rusland wil de onderdrukte volkeren van het Oosten bevrijden van het juk
van den blanken overheerscher, om ze daarna in de slavenketenen van het
communisme te kunnen slaan. Want „Befreiung und Unterdriickung sind
einen dialectischen Gesetz gehorchend in Ruszland unlösbar mit einander ver-
bunden, ja gerade zu indentisch," zegt Fülöp Miller.
Welaan, welke niet-communist durft de verantwoordelijkheid te dragen
om het lot van Indië aan Sovjet-Rusland „das Reich des Oroszinquisitors, das
„mit dem atheistischen und materialistischen Sozialismus verkniipft ist," 2)
zooals Dostojewski het jaren voor de stichting der Sovjet-Republiek genoemd
heeft, vast te ketenen
Nationalisme. Volgens een in Duitschland gangbare theorie vormen men-
schen, die oorsprong, taal, zeden enz. gemeen hebben, een natie. De Duitschers
kennen dus aan de ethnographische grondslagen van het begrip natie een over
wegende beteekenis toe. Volgens de Fransche theorie is een natie echter een
groep van menschen, die dezelfde aspiraties en dezelfde herinneringen aan het
verleden hebben en is het niet noodig dat men eenzelfde taal spreekt. In
Zwitserland spreekt men drie talen, in Frankrijk spreken Basken, Elzassers en
Bretons geen Fransch, maar toch zijn het Franschen.
Oswald Spengler geeft aan een verbond van mannen dat zich één gevoelt
den naam van natie. 3) Een volk is een eenheid van zielen. Volken en naties
zijn volgens hem ontstaan door verzet tegen andere dynastiën.
Maar er is nog een ander bindmiddel dat stammen en rassen tot naties
meen kan doen smelten. Dat is de Islam. De Mohammedaansche godsdienst
behoort tot de openbaringsgodsdiensten der Arabische Cultuur waartoe Oswald
Spengler ook het Christendom, het Jodendom, het Mazdeisme enz. rekent.
Karakteristiek voor deze groep van godsdiensten is het consensus-begrip. AI
die godsdiensten nemen aan, dat ieder mensch een pneuma heeft, dat deel uit
maakt van het Goddelijke pneuma. En wanneer op een vergadering alle aan
wezigen op een bepaald punt tot overeenstemming geraken, dan is dat een
openbaring van het Goddelijke pneuma, dus een Goddelijke waarheid. Zoo
voelen zich de Islamieten, als deel uitmakende van het Goddelijke pneuma,
één en viel het begrip vaderland samen met dat der geloofsgemeenschappen.
Noch afkomst, noch kleur was voor de Islamieten ooit een bezwaar om
de hoogste posten te bekleeden. Negers, Perzen, Turken, Berbers en alle
andere rassen, konden den hoogsten sport op den maatschappelijken ladder
bereiken en men heeft den profeet de woorden in den mond gelegd. „Een
Arabier staat niet hooger dan een niet-Arabier, als deze laatste vromer is." 4)
Zoo kan de Islam worden gebruikt als bindmiddel tusschen de rassen. De
leiders der P. S. I. willen de volkeren van Insulinde onder den vaan van den
Islam vereenigen. Zij zien zelfs in den Islam een Internationale, die de 32
ïslamietische landen der wereld, met hun bevolking van 300 millioen zielen
aan een zal hechten.
Of zij de macht van den Islam niet overschatten? Tijdens den wereldoorlog
poogde Enver pascha de Mohammedanen uit den Kaukasus, de Tartaren en
de negen millioen Mohammedanen van Turkestan, Bochara en Chiwa bijeen
te brengen. Zij zouden het bolwerk van het pan-Islamisme vormen en van
zelf zouden alle Moslim-staten van Azië, de Sjiitïsche Perzen incluis, zich hierbij
aansluiten. Enver die eerst de Bolshewiki had gesteund, kwam tegen hen in
verzet, wist hen te verslaan, doch werd zelf door zijn eigen soldaten vermoord.
Moustapha Kemal pascha voelde aanvankelijk veel voor de plannen van
Enver, verzette zich later echter tegen de Oriëntalisten, die op vereeniging
met Perzië, Afghanistan, Egypte en Indië aan wilden sturen. De pan-islamietische
René Fülöp-Miller. Geist und Gesicht des Bolschevismus.
2) Dostojewski Die Legende von Groszinquistor.
3) Oscar Spengler. E)er Untergang des Abendlandes. II p. 192.
4) C. Snouck Hurgonje. L'Islam et le problème des races. Revue duMonde
Musuiman, Juni 1922 p. 13.