risch imperialisme, dat het recht op vrijheid aan het individu ontzegt dat
de menschheid wil veranderen in een horde willooze slaven van machine-
n±fCt!ff mensShen- Het wil samengaan met het zuivere nationalisme om
nadat de overwinning is behaald, die beweging onder zijn hiel te verple-
communisme is internationaal niet nationaal, heeft vrijwel
mets met nationalisme gemeen. Nationalisme is door en door geschied
kundig georienteerd. Het communisme wil daarentegen volkomen met het
verleden breken, de oude maatschappij afbreken en op de ruïnes een heele
nieuwe maatschappij opbouwen. Iedere bourgeois natie bestaat uit heterogene
elementen. Het communisme wil daar echter niets van weten wil allen
gelijk maken Het nationalisme wil een regeering, die de vereenigde volkswil
vertegenwoordigt. Het communisme staat en valt met de dictatuur van het
proletariaat. Het nationalisme kent idealen en steunt op den godsdienst Het
communisme is materialistisch, de fanatieke vijand van den godsdienst en de
voorvechter van een zuiver politieke belangen moraal. „Maar -ij 55 milhoen
Indonesiërs", roept Tan Malacca zijn landgenooten toe, „kunt onmogeh k vrh
„worden, zoolang gij al dat mystieke vuil niet uit uw tuin wegschraapt zoo^
„passiviteit'erf'slaa^schheicL" 'f"" OUde V6rSleten CU'tUUr Va" dwa,'ingen>
Hoe ontzagelijk ver staat Tan Malacca af van den geloovigen Islamiet voor
wie he onmogelijk is zijn „ik" als een vrije macht tegen de Q™ddelhke
te stellen. Handelen tegen den Qoddelijken wil is voor hem masija" van
den duivel bezeten zijn. God is de eenige oorzaak van alle dingen die
geschieden en hieruit komt de genade-idee voort. umgen cue
Communisme en nationalisme kunnen op den duur niet met elkander
samengaan De ideologische verschillen van beide bewegingen zijn daartoe
e groot. Tot nog toe is slechts een klein deel der inheemfchf bevolking van
lef1"? °"der de suggestie van het communisme gekomen. In het zich ontwik
kelende nationalisme zijn echter twee stroomingen waar te nemen Daar is in
de eerste plaats de groep van nationalisten, die geen samenwerking wenschten
met de Europeesche bevolkingsgroepen, ten deele ook niet met de Chineesche
nr?e,P' 5 >m landgenooten die een andere overtuiging hebben Zii ziin
het die de los-van-Nederland leuze aanheffen en die de massa po-en te sug-e-
reeren dat het Nederlandsche gezag spoedig zal verdwijnen. Door massa-actie pro-
beerenzi, hun doel te bereiken. Bij die massa-actil gaat de leid,W luist zoo
ver, als voor dat moment gepast en gewenscht is, zonder dat de partii er
groote verhezen bij heeft te boeken. Voetje voor voetje poogt zij voorwaarts
te gaan, probeert zij te spelen met haar vijand, en climax te geven aan haar
actie. Een van de grondstellingen van Marx bij het voeren van een revXtion
naire actie ,s het aansturen op de verwekking van een goed geXganNeerde
Va" -5!i i6 djr Regeering- Men moet den vijand dwingen tot
steeds extremere middelen der verdediging om op deze wijze steeds grooter
verzet in de massa te kunnen opwekken, waardoor de aanval steeds met
machtiger middelen kan geschieden. Van de leiders eischt een dergelhke
massa-act,e groote intelligentie, kalmte, revolutionnair instinct een gmnd ge
kennis van de psychologie der massa envan de wet'daar zlilooh"
durend over de grens moeten balanceeren van wat verboden én niet verboden
s. Zij hebben den weg van wet en orde verlaten, maar men kan met hen niet
afrekenen, zooals met de „putschmakers" van November 1926 die een illegale
ondergrondsche actie voerden, zonder voldoende contact metde groote mfssa
strafwet. houden' en daardoor direct in aanraking kwamen met de
Maar succes kan een dergelijke massa-actie slechts hebben in tijden van
frhh v^nST8X Ma°argtoen00Hd T^847 WaS °°rZaak Van de ^volutionnairë
crisis van1848 Maar toen direct daarop een economische opleving volgde
toen m 1850 de productieve krachten zich begonnen te ontplooienf begreep
Tan Malacca 1. c. p. 168.
276