277 Marx dat „von eine wirklichen Revolution keine rede sein kann" en hij zette alle voorbereidingen tot den opstand stop. Zoo ging het ook in Rusland. Als een gevo'g van den hongersnood van 1905, werd massa-actie mogelijk, brak de December-revolutie uit. Lenin voor spelde toen de economische ineenstorting van Rusland. Maar deze bleef uit, doordat door een goede oogst, de bevolking van een z waren economi- schen druk werd bevrijd en de bolshevisten waren dan ook verplicht hun revolutionnaire politiek te laten varen. Martynow een der leidende personen in de revolutionnaire actie van 1905 zegt: „Die Sozialdemokratie erkannte stets „an, dass eine Volksrevolution nicht im vornhinein angesetzt werden kann, '^dasz sie nicht künstlich gemacht wird sondern sich vollzieht." 2) En Lenin merkt op „Ein Aufstand kann festgesetst werden, wenn diejenigen die ihn festsetzen unter den Massen Einfluss geniessen und richtig den Moment ein zu schatzen wissen" 3) En zoo moet het ook in Indië gaan. In streken waar welvaart heerscht zal het voor communisten en revolutionnair-nationalisten, niet eenvoudig zijn om een massa-actie te voeren. Een gezonde welvaartspolitiek zal daarom een van de krachtigste middelen zijn tot het bestrijden van die massa-actie. Daar wacht ons echter in een niet ai te ver verwijderden toekomst de oplossing van probleem van de overbevol king van Java, als een gevolg waarvan de bevolking steeds over minder grond zal beschikken, en steeds meer menschen in loondienst rond zullen moeten trekken. Professor Treub wees reeds op het gevaar voor deze klasse van loon arbeiders, die in de Javaansche landen onder den naam van „glidikkers" bekend staan-lieden dus die alleen in den oogst en zaaitijd in hun desa zijn, maar overigens als fabrieks-of haven koelie een zwervend bestaan leiden-en die een willig object vormen voor communistische en extreem-naiionalistische in blazingen. Daar is het probleem van het ontstaan van het intellectueele proletariaat, dat misschien al spoedig voor de deur zal staan, als de Indische maatschappij niet in staat mocht blijken te zijn de abituriënten der Universiteiten te absor- beeren. Maar ten slotte kan men den ontwikkelingsgang der geschiedenis niet stuiten Alle wereldverbeteraars, socialisten, communisten, extreem nationalisten, alle sociaal-ethici, philosophen en humaniteitsapostelen zijn eenstemmig van meening, dat het leven een aangelegenheid van het diepste nadenken is„aber das Leben der Welt geht seine „eigenen Wege und Kümmert sich nicht um das was von ihm gedacht wird." 5) Men kan den ontwikkelingsgang van het nationalisme niet stuiten. „Princi- „pieele onderdrukking van (de nationalische beweging) zou dan ook niet in „aanmerking komen zegt professor Treub terecht, zelfs als zulk een poging niet „op het tegendeel zou uitloopen van hetgeen men beoogt. Maar wel dient „in het belang der Indische bevolking zelve leiding te worden gegeven6)" Daar is in Indië nog een andere groote groep van nationalisten die niets van extremisme in de nationalistische beweging willen weten, die inziet dat men den Westerling nog niet kan missen, die geleidelijke ontwikkeling tot zelfbestuur wil en langs evolutionnairen weg zijn doel wil bereiken. Zij willen samenwerking met de Regeering, erkennen dat de inheemsche maatschappij nog niet over de elementen beschikt die noodig zijn om het economische en staatkundige leven van de volkeren van Nederlandsch-Indië in stand te houden W. I. Lenin. Die Russische Revolution und die Aufgaben des Proletariats Parteinachrichten No. 2 van 20/3 1906. 2) Martynow. Zwei Diktaturen. 3) Lenin. Zwei Taktiken. Wperjod No. 6 van 1-2-1905. 4) M. W. F. Treub. Het gist in Indië. 5) Oswald Spangier. Der Untergang des Abendlandes II p. 21. 6) M. W. F. Treub l.c.p. 41.

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indisch Militair Tijdschrift | 1928 | | pagina 111