recht van den barisan om tegenover zijn meerderen, Euiopeeschc
en Inlandsche, in staande houding te blijven heeft voor den fleren,
niet slaafschen Madoerees mede iets aantrekkelijks
We meenden op een en ander hier den aandacht te mogen vestigen
om aan te toonen dat het barisaninstituut in zekeren zin diep in
grijpt in het volksleven, waarvoor ook de heer Suermondt (zie
hierna) belangstelling heeft verzocht.
Dat de lust om bij de korpsen barisan te dienen nog niet wil
zeggen groote liefde voor het soldatenberoep, wordt geïllustreerd
door de wervingscijfers voor het leger. Gedurende de laatste 10
jaar b.v. geven de wervingscijfers het volgende beeld te zien.
Voor het eerst Opnieuw in dienst
aangeworven getreden.
1921
0
1
1922
0
1
1923
6
1
1924
0
3
1925
0
3
1926
0
1
1927
12
1
1928
0
0
1929
0
0
1930
10
0
Alles bijeen genomen zijn voor het beoordeelen van de waarde
en de beteekenis van het Barisan-instituut als onderdeel van de
weermacht de volgende factoren van belang
1. Het „barisan zijn" heeft voor de bewoners van Madoera
vooral ook bekoring, omdat het den man eenigermate eleveert in
zijn omgeving en hij het beschouwt als middel tot bijverdienste,
hetgeen voortkomt uit de omstandigheid dat het land arm is en on
voldoende werkgelegenheid biedt. Het gaat dus om een sociaal
economisch vraagstuk.
2. De Madoerees eigent zich voor het soldatenberoep, wanneer
dit onder voor hem gunstige omstandigheden kan worden uitge
oefend. Immers, naar de meening van de onderscheidene officieren
leider zijn de „barisans" tot bruikbare soldaten en zelfs goede
schutters op te leiden.
3. De lust voor het militaire beroep wordt evenwel ernstig
bekoeld, wanneer hij daarvoor zijn eigen omgeving moet prijs ge-
141