Dit is nu een sprekend bewijs voor de superioriteit van hetJapansche volk; ■men neemt van hier en daar, laat het goede toe, het kwade los om alles ge schikt te maken ten bate van zichzelf. Er zijn menschen die het betreuren dat wij geen uitvindingen doen doch groot zijn in het imiteeren. Dat is buitengewoon verkeerd. Ziet men iets goeds, dan moet men dat leeren, is er iets slechts dan moet men dat vermijden. Elk volk heeft zijn goede dingen. Is het nu een schande om die over te nemen Toen vroeger het Buddhisme en het Confuscianisme werden ingevoerd, heeft men deze op vernuftige wijze met het Shintoisme doen samensmelten waaruit één groote, volmaakte leer geboren werd. Duizend en meer jaren geleden gaf China ons het Buddhisme en het Confus cianisme, doch daar is er van die leerstellingen niet meer dan een vormendienst overgebleven, terwijl ons volk nog volmaakt den kern daarvan beheerscht. De fijne wijze waarop men dat wist te doen verschilt niet van die waarop men de industrieele cultuur verwerkte. b. Na de Bakufu (3) periode. Ofschoon eenige honderden jaren geleden de generaals naar willekeur de macht uitoefenden, hebben zij de religie, het Shintoisme en het Buddhisme geen geweld aangedaan, ook op de basis waarop het Japansche rijk gevestigd was hebben zij niet de minste invloed uitgeoefend. De 300 jarige regeering van de Tokugawa's heeft de ontwikkeling van ons land tegengehouden en nu nog is de nadeelige invloed daarvan merkbaar, maar zij pasten voor hunne ideeën de leerstellingen van de Soung (4) weten schap toe en brachten de goede zede „loyaliteit" op een hooger peil. c. Na de Meiji (5) periode. Na de Meijirestauratie (6), ruim 60 jaren geleden werd de Europeesche beschaving binnengebracht hetgeen plotseling een verandering teweegbracht, terwijl daarna in de Taisho (7) en Chowa (8) periode Japan reeds de derde grootmacht van de wereld werd. De Westerlingen waren verbaasd en verwonderd, als verdwaasd keken zij toe. Dit alles in aanmerking genomen zal, gezien de voortreffelijkheid van ons ras, Japan misschien wel het eerste rijk van de wereld worden. Ik heb in alle landen gereisd en ik ken volkeren die speciaal eenige ver dienstelijke eigenschappen hebben, maar ik ken nog geen volk dat over 't geheel zoo voortreffelijk is als het onze. Ik twijfel dan ook niet of het zal in den loop der tijden de eerste grootmacht van de wereld worden. Dit is van mijn zijde echter geen minachtend spreken. Ons volk bestaat niet uit één enkel ras. Vele genaturaliseerden zijn daarin opgenomen. Vóór de regeering van Shotokutaishi waren dit voornamelijk een groot aantal Koreanen en Chineezen. (3) letterlijk: „regeering van de tent", zoo genoemd omdat de vroegere Shogun's op hunne expedities geen vaste woonplaats hadden en vanuit hun kwartier regeerden. Ofschoon de Keizer in naam aan de regeering was, oefende de Shogun alle macht uit, waardoor naar buiten de indruk gemaakt werd alsof er in Japan twee Keizers waren: één in het paleis die zich alleen met religieuse aangelegenheden bezighield en de ander die geheel naar eigen inzichten de wereldsche zaken regelde. Deze toestand heeft bestaan van 1190-1867, doch algemeen noemt men de periode van de Shogun's behoorende tot de Tokugawa-familie, de Bakufu periode. China 960-1127. I5) Meiji, naam van een regeeringsperiode 1868-1912. (6) 1868 val van het Shogunaat, herstel van de Keizerlijke regeering. <7) Naam van een regeeringsperiode 1912-1926.

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indisch Militair Tijdschrift | 1932 | | pagina 89