864 Door hen werd Kunst en industrie ingevoerd. De meesten van hen hadden onderwijs genoten, waren in een of ander bekwaam, doch zij stelden zich geheel ondergeschikt aan het volk dat een en ander niet bezat. Dit niet alleen, maar zij assimileerden zich, gingen geheel in ons volk op en binnen honderd jaren behoorden zij geheel tot het Yamato (9) ras. Om kort te gaan, het meest voortreffelijke dan van ons volk is, dat het Yamatoras afstamt van den kleinzoon van de Zonnegodin. Van waar komt dat ras en van waar is dat ras geboortig? Dit is geen vraagstuk dat door mij met mijn oppervlakkige kennis onder zocht kan worden. Aan geschiedvorschers en archaeologen moet men zoo iets overlaten. Evenmin is het mij gegeven om vanaf Jimmutenno (10) de ontwikkeling te bestudeeren van het ras dat afstamt van den Kleinzoon van de Zonnegodin. Wanneer ik mijn eigen stamboom naga, dan kom ik tot Ame no Koyane no .Mikoto d.i. de rechte lijn van het ras dat van den Kleinzoon van de Zonnegodin afstamt. Telkens als ik dit in beschouwing neem ben ik trots op de grootheid van mijn voorvaderen. d. Het groote beginsel van eerbied voor den Keizer. Er bestaan wel degelijk redenen voor dat de voortreffelijkheid van ons ras over de geheele wereld haar weerga niet vindt. De voornaamste reden daarvoor is het groote beginsel van eerbied voor den Keizer. Dat principe is beslist niet ingevoerd. Het is het criterium van het van de Goden afstammende volk, de spil waarom alles draait. Leest men de oude geschiedenis dan ziet men dat onze voorvaderen, vóór dat de Europeesche beschaving werd ingevoerd, dit beginsel reeds in allen deele huldigden. Hoewel door den invoer van het Buddhisme en het Confuscianisme dit beginsel nog meer naar voren werd gebracht en een mooier aanzien kreeg, kwam het daarmede in geen enkel opzicht in conflict. Waren er verschil punten geweest dan zouden die eenvoudig zijn verworpen en niet zijn opge nomen. Gesteld, dat b. v. het Confuscianisme en het Buddhisme een leer was in strijd met dat groote beginsel, zou ons volk dan zulk een leer hebben ingevoerd Óns volk heeft gelukkig die voor zich zoo geëigende leerstellingen tot volle rijpheid doen komen, heeft die verwerkt en uit die vermenging van Shin- toisme, Confuscianisme en Buddhisme is één groote religie voortgekomen. c. Het opnemen van genaturaliseerden in het eigen ras. Dat groote principe van „eerbied voor den Keizer" is voor ons volk het allervoornaamste grondbeginsel. Indien de genaturaliseerden slechts in dat beginsel gelooven en het volgen, dan zullen zij dadelijk één worden met het ras dat van de Goden afstamt. Met andere woordendat principe is het symbool van een goddelijk volk en indien men hierin gelooft en daarnaar handelt, vervalt elk verschil in ras en wordt men geheel gelijk aan dat volk. Slaat men de oude geschiedenis op, dan zal men zien, dat uit die genatu raliseerden vele generaals zijn voortgekomen, die met terzijde stelling van de eigen belangen zich opofferden voor dat groote beginsel. (9) Yamato is de naam van een provincie, waarin tot de 8ste eeuw de hoofd stad van Japan gelegen was. In verband hiermede gebruikt men nog het woord „Yamato" in plaats van „Japan". (10) Eerste Keizer (tenno) van Japan (660-585 v. Chr.) en stichter van de thans regeerende dynastie. De geschiedenis van Japan dateert van af dezen Keizer. De zoon van Kamimusubi no Kami, een van de volgelingen varc Amaterasu, de Zonnegodin.

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indisch Militair Tijdschrift | 1932 | | pagina 90