welke naam al spoedig werd veranderd in dien van Sarekat Is
lam toen men zich later met de politiek ging bezig houden,
werd vastgesteld dat de S. I. in den vervolge zou heeten Partai
Sarekat Islam terwijl hieraan in 1929 „als concessie aan de na
tionalisten" Indonesia toegevoegd werd.
De S. D. I. mocht zich al dadelijk in een groote belangstelling
verheugen niet alleen werden de Chineezen geboycott, de jeugdige
leden der S. D. I. beschouwden de vereeniging als een soort vecht-
club en zetten groote veldslagen op touw. Hierbij werd het ver
schil in geloof te baat genomen om de gemoederen nog wat op
te warmen toen later de anti-Chineesche beweging geluwd was,
bleef de S. I. een godsdienstige vereeniging, die onder de Inheemsche
bevolking veel succes had. Onder de kundige leiding van Tjo-
kroaminoto en H. Agoes Salim breidde het aantal leden zich
voortdurend uit.
Het is dan ook niet te verwonderen dat zoowel socialisten
als communisten invloed op de vereeniging trachtten te krijgen
men begreep door middel van de S. I. de revolutionnaire ideeën
gemakkelijk te kunnen verspreiden.
Zoodra dan ook S. I. leden als Semaoen, Darsono en Tan
Malakka voor de socialistische, later communistische zaak ge
wonnen waren, deed deze politiek in de S. I. haar intrede. Vele
leden werden ervoor gewonnen en ter wille van de eenheid in
de vereeniging wist Tjokroaminoto niet beter te doen dan zelf
ook hoe langer hoe meer de revolutionnaire richting uit te gaan.
Ten slotte greep H. A. Salim, die inzag dat de S. I. door de
communisten slechts gebruikt werd voor de verbreiding hunner
ideeën, in en stelde de partij-discipline aan de orde. S. I. leden
mochten geen lid van een andere vereeniging zijn. Na hevigen
tegenstand te hebben geboden tegen dit beginsel, traden Semaoen
c. s. uit de S. 1.het contact tusschen deze vereeniging en de
communisten was hiermede verbroken.
De communistische ideeën waren evenwel reeds te ver door
gedrongen reeds hadden zich onderafdeelingen van de S. I. ge
vormd, zooals de Sarekat Rajat en de „S. I. afdeeling B", die de
revolutie aanhingen.
De interneeringen te Boven-Digoel hielden een grondige op
ruiming onder deze afdeelingende S. I-, gezuiverd van het
communisme, wierp zich nu op het nationalisme, hoewel zij
daarnaast haar godsdienstig karakter bleef behouden. Op het
gebied van den godsdienst ondervindt zij evenwel geduchte con
currentie van andere godsdienstige vereenigingen als Moham-
madijah en Persatoean Moeslimin Indonesia.
De vereeniging is den laatsten tijd minder gelukkig, het straf
proces te Djember, waarbij eenige harer leden wegens opruiïng
terecht stonden, alsmede eenige ruzie in het Garoetsche deden
haar aanzien eenigszins dalen, zoodat Tjokroaminoto het ge-
wenscht vond de propaganda zelf weer ter hand te nemen.
656