nen. Het zijn juist de korte films, die uit een instructieoogpunt de
grootste waarde hebben.
Alleen voor ontwikkeling van de algemeene militaire kennis
van kader en manschappen zullen in vele gevallen meer uitge
breide films noodzakelijk zijn. Een typisch verschijnsel is, dat men
bij den militairen filmdienst in het buitenland aanvankelijk de
meeste aandacht heeft besteed aan het verfilmen van onderwerpen
van laatstgenoemde strekking.
Hoe komt de i ns t r u c t i e f i 1 m tot stand?
Bij het totstandkomen van films speelt de militaire filmdienst
een betrekkelijk ondergeschikte rol. Het is niet de militaire film
dienst, die met een voorstel tot verfilming van een bepaald onder
werp voor den dag zal moeten komen, neen, het voorstel zal van de
zijde van den troep of de troepenleiding moeten uitgaan. Alleen
in dit geval komt het doel van een bepaalde film van meet af in
het brandpunt der belangstelling van degenen, die aan het totstand
komen van de film zullen moeten werken. In het algemeen zijn
hiervoor drie deskundigen noodig, nl.
1. De instructeur belast met het onderricht in de te verfilmen
materie, iemand van de practijk dus, die uit ervaring de moei
lijkheden kent, welke zich bij de instructie van dit onderwerp
voordoen;
2. De deskundige op het gebied van het te verfilmen onder
werp;
3. De camera-man, de cineast.
Ter toelichting van het vorenstaande moge als voorbeeld worden
genomen een film over het opheffen van vuurstoringen bij den
karabijnmitrailleur. Het is de instructeur, die uit ervaring weet,
waar zijn betoog te kort schiet, welke zaken niet of onvoldoende
worden begrepen en derhalve het best aan kan geven wat met
behulp van de film moet worden toegelicht. Het is vervolgens de
deskundige, de technicus in dit geval, die na kennisname van de
bedoelingen van den instructeur aan zal moeten geven hoe de
gewenschte toelichting kan worden gegeven. Ten slotte zal de
camera-man de zaak van een film-technisch standpunt moeten
beschouwen. Bovengenoemde drie specialisten zullen zoowel bij het
ontwerpen als bij de opname van de film voortdurend moeten
samenwerken. Bij het totstandkomen van de film heeft de militaire
filmdienst o.i. in hoofdzaak een adviseerende functie, zoowel ten
opzichte van het legerbestuur (o.m. een raming van onkosten ver
bonden aan het verfilmen van eenig onderwerp), als t.o.v. de sa
menstellers. Zoo kan de filmcommissie behulpzaam zijn bij het
samenstellen van het filmontwerp, het scenario. In ieder geval zal
de filmcommissie het scenario bestudeeren en den inhoud toetsen
aan de ervaringen bij het samenstellen van vorige films opgedaan.
536