265
stafchef van Benedek werd benoemd, kwam men overeen, dat
Henickstein niets anders zou doen dan leiding geven aan de
veld-typografie en de verzorging van de betrekkingen met de
vreemde oorlogscorrespondenten. Een merkwaardige taak voor
een chef van den staf van den Opperbevelhebber In militaire
zaken was de beslissende stem nu bij den adjunct-chef, den
generaal-maj oor Ritter von Krismanic, die, hoewel niet onbe
kwaam, er toch vreemde opvattingen op na hield, terwijl hem
het noodige inzicht en de kennis ontbraken welke een juist oordeel
van de omstandigheden eischen en het snel nemen van besluiten
mogelijk maken.
De kolonel-brigadier Rüstow oordeelt nog veel vinniger
Dat iemand een jood is, behoeft naar men weet zijn
geestelijke kwaliteiten niet in 't minst te schaden. Doch Henick
stein is wel een zeer geestig, gevat man, maar van die bederving
brengende geest en vernuft, welke zijn afstamming onloochenbaar
verradenbijgevolg meer criticus en afbreker, dan leider en
schepper, derhalve zoo weinig als 't maar kan bruikbaar als chef
van den generalen staf van een groot leger, dat tot positieve
werkzaamheid bestemd is.1)
1) Ten einde dit uiterst scherpe ras-veroordeel van Küstow te kunnen
toetsen, geven wij hieronder nog een karakteristiek, welke onze groote wijs
geer, wijlen Professor G. J. P. J. Bolland over den jood heeft gegeven, en
welke de meening van Rüstow geheel dekt.
Wij citeeren hier uit ,,De Teekenen des Tijds", door G. J. P. J. Bolland,
hoogleeraar te Leiden, uitgegeven in 1921. Deze „academische les" is van
zulk een prachtige klaarheid, dat wij allen, die iets meer willen weten
van onze, met iets tè veel reclame gepropageerde, democratische weldaden,
en die een wat ruimer begrip verlangen omtrent de Duitsche anti-semietische
actie, niet genoeg kunnen aanraden er kennis van te nemen. Het werkje is
in Den Haag in de Kon. Bibl. onder nr. 976 D 16.
Op blz. 27 e.v. is vermeld.
Zoo blijven de Joden ook onder ons betrekkelijk ongelijksoortigen en
vreemden, die als oostersche naturen zonder humor of zin voor het har
monische, of reeds door hunne manieren, door hunne drukheid, onbeschei
denheid en opzichtigheden, voor ons anderen van zelf hunne hinderlijke
eigenschappen hebben, en met hunne gave van democratische opruiing de
gemoedelijkheid der Europeesche samenleving niet vermeerderen.
Als geheel genomen is het van nature verkeerd internationale Jodendom
eer.e geduchte macht gebleken tot ontwrichtende, ontbindende en ontred-
derende revolutionneeringte midden der anderen, in wier instellingen
hij overal en altijd het vreemde ziet en bestrijdt, is de Jood wel verstandig
vitter en afbreker, maar geen gemoedelijk en heil brengend opbouwer. Hij
is geboren splijtzwam, spelbreker en vredeverstoorder, omwentelaar en
anarchist voor de anderen, en vermag of bedoelt in het gedesorganiseerde
en te gronde gerichte Rusland van zijn kahal (gemeente. SI.) geen uitgangs
punt te maken tot werkelijk harmonische verbetering der on-joodsche toe
standen aldaarallereerst aan het arme Rusland heeft het Russisch
eigendom vernielende, doch daarbij eigen belang betrachtende, Jodendom