Omdat daar Jahveh's tempel of Christus' graf hen riep
AllerminstDe redenen waren minder verhevenKlein-Azië,
Mesopotamië en Palestina vormen het bruggebied tusschen Oost
en West, van Morgenland tot Avondlandwie dat gebied be-
heerscht, bezit de wereld. Zonder de macht in dit gebied is het
Engelsche imperium van den huidigen tijd ten ondergang gedoemd.
En daarom stonden ook in 1917/18 Engelands' troepen onder
lord Allenby tegenover de Turksche legers onder von Falkenhayn
rond Jeruzalem.
III. T. E. LAWRENCE.
Wie iets van de Arabieren, in hun eigen land, wil begrijpen,
ga niet in de leer bij de moderne West-Europeesche economen
want hij komt dan stellig bedrogen uit.
Farago1) b.v. geeft hier de meening weer van de directie van
de Engelsche IRAK PETR. Coy, U weet wel van de fameuze
„pipe-line" „Zeker, de Arabieren hebben gelijk als zij zeggen,
„dat Palestina hun land is zij willen hier in verval en armoede
„leven en vrij zijn- Maar dat is een abstract argument, als het
„beteekent, dat het land achterlijk en verwaarloosd moet blijven.
„De wereld moet beslissen, of zij hier in het Nabije Oosten een
„middeleeuwschen staat wenscht, waar het land verwaarloosd wordt
„en de menschen in onbeschaafde omstandigheden leven, dan wel
„een voorspoedig en krachtig land, als brug tusschen Oost en
„West. De romantici, die voor het eerste stemmen, staan aan de
„zijde der Arabieren, de materialisten echter, die voor het tweede
„zijn, moeten met de Joden meegaan"
Dit is de door petroleummagnaten gehuldigde typisch materia
listische, internationalistische wereldbeschouwing, omsluierd door
humanitaire floersen. Verder dan de winsten van hun technische
bedrijf vermag hun visie hen niet te voeren, en wie die belangen
niet primair achten noemen zij romantici, wat wil zeggen achter
lijk en zwak van zin.
Beluisteren wij nu eens Lawrence's stem over de volkeren van
dit dorre land, dat desalniettemin de bakermat is van de Christe
lijke, Joodsche en Mohammedaansche wereldgodsdiensten2).
In het eerste begin, bij de eerste ontmoeting met hen, werd
in 't algemeen een helderheid of strengheid van geloof gevonden,
welke bijna materialistisch scheen in zijn begrenzing en afstoo-
tend in zijn onsympathieken vorm. Semieten kenden geen zachte
halftinten in hun geestelijk spectrumzij waren een volk van
868
Laszlo FaragoPalestina op den TweesprongUitg. Nederlandsche
Keurboekerij Amsterdamblz. 275.
-) T. E. Lawrence Seven Pillars of Wisdom, a Triumph Uitg. Doubleday,
Doran Comp. 1935 blz. 38 e.v.