III. Het Zionisme
d. Resultaten,
e. Problemen,
a. Vóór Herzl,
b. Na Herzl,
f. Wedergeboorte en
opluchting.
c. Politieke partijen,
Door de eeuwen heen heeft het Jodenvraagstuk in alle landen
ter wereld denzelfden kringloop doorgemaakt, een baan van 5
stadiën, nl.
Eerste stadiumde vestiging der Joden in een landstreek,
waar de bevolking geen enkel vooroordeel tegen hen heeft.
Tweede stadiumDe bevestiging van hun verblijf gunstige
behandeling hun situatie wordt verstevigd.
Derde stadium Het Hoogtepunt. De Joden onderscheiden zich
door hun rijkdom, crediet en soms kennis. Bepaalde volksklassen
beginnen zich onbehaaglijk te voelen, en afgunst en haat jegens
de Joden komen tot uiting.
Vierde stadiumDe periode van weerstand, waarin opstand
en strijd afwisselen met tijdperken van rustgeestelijkheid en
regeering weten de prikkelbaarheid van het volk nog in toom
te houden.
Vijfde stadium De openlijke vijandschap. De Joden worden
vermoord of verjaagd.
De kringloop begint opnieuw, in een ander land.
Deze kringloop, wij herhalen het, is steeds en overal dezelfde
geweest, zonder uiteraard het vraagstuk één stap nader tot zijn
oplossing te brengen. Alleen de Chineezen, als eenige volk op
aarde, hebben nooit vijandschap voor de Joden betoond.
Duitschland verkeert thans ten opzichte der Joden in het
vijfde stadium Nederland in het vierde stadium. Men leze b.v.
wat wijlen dr. Abraham Kuyper in 1878 schreef
„Hoe gastvrij men hem ook bejegene, hij (de Jood) blijft zich
„een vreemdeling in Uw midden gevoelen, onder de natiën ver
strooid, maar zonder ooit kind dier natiën te worden." (Libe-
ralisten en Joden, blz. 9) en men denke aan het verzet in het
parlement tegen de naturalisatie van den Joodsohen bankier
Mannheimer.
De talrijke, verschillende oorzaken van de vervolgingen komen,
hoe verschillend zij ook schijnen te zijn, uit éénzelfde bron voort
en hebben éénzelfden oorsprong de Joodsche opvatting omtrent
den godsdienst en het leven.
Terwijl de Christenen er van overtuigd zijn, dat het stralende
visioen van een betere menschheid, bevrijd van alle kwaad, niet
geheel en al hier op aarde verwezenlijkt zal worden en dat wij
zjjn vervulling niet zullen zien dan in het hiernamaals, gelooft
de Jood, evenals tweeduizend jaren geleden, dat hij dezen geluk
zaligen toestand op aarde verwerkelijken kan. Dat is het eerste
element van zijn revolutionnaire neigingen. Uitgaande van het
25