de Senoesi niet. En toch vorderde de Koeran den strijd voor het
geloof x)
Men leze ook het geheele 47e hoofdstuk uit den Koeran, dat
den oorlog predikt tegen de vijanden van het Moehammedaansche
geloof.
Abdoel Wahab was de eerste die sedert eeuwen weder den
strijd voor het geloof predikte en alle philosophie bande. Hij
leeraarde niet over den Koeran, maar las het Boek, en waakte
met het zwaard in de vuist over de opvolging der leer. Hij was
fanaticus en strijderen evenals Moehammad in zijn tijd steun
vond bij zijn schoonvader Aboe Bekr, vond Abdoel Wahab, de
vurige profeet, steun bij zijn schoonvader Moehammad ibn Saoed,
den veldheer. Dertig jaren lang werkten deze beide mannen samen,
en veroverden in dezen tijd de vruchtbare centrale provincie
van Arabië, de Nedsjd, terwijl hun leer zich alom in het Orient
uitbreidde.
De Turken vonden het dus tijd om het Wahabisme te bestrijden,
dat hun schoone heerschappij bedreigde. En de reactie was weder
een „djihad" tegen de Turken, waarbij de Wahabiet iederen Turk
doodde dien hij aantrof, en, gemakshalve, ook maar de Ara
bieren die onverschillig bleven voor de nieuwe leer 2)Konstan-
tinopel probeerde het nu met listen, en wilde het Wahabisme
in discrediet brengen door een gepaste uitspraak der Oelema's.
Terecht gelukte dat niet, omdat de Wahabieten juist de strengste
en consequentste voortdragers van „het ware geloof" waren. De
Turksche pogingen mislukten dan ook en hadden een averechtsche
uitwerkinghet Wahabisme veroverde geheel Arabië, Syrië en
Mesopotamia.
Napoléon, die te dien tijde juist zijn befaamde Egyptische avon
tuur pleegde, en vreesde voor zijn veiligheid, stelde ook belang
616
„Laten zij daarom voor Gods zaak strijden, die het tegenwoordige
„leven voor het toekomstige willen verruilen want hij die voor Gods
„zaak strijdt, hetzij hij geslagen wordt of overwint, waarlijk, wij
„zullen hem eene groote belooning schenken
„Maar val de afgodendienaars in alle maanden aan, daar zij u eveneens
„in alle maanden aanvallen, en weet, dat God met degenen is die
„Hem vreezen
„O ware geloovigen wat scheelde u, dat, toen men u zeide vertrekt
„om voor Gods eeredienst te strijden, gij u als bezwaard ter aarde
„hebt gebogen Verkiest gij het tegenwoordige leven boven het vol
gende Maar de genietingen van dit leven zijn slechts onbeduidend
„in vergelijking met die van het volgende.
1) Koeran. Uitgave van dr. S. Keyzer, hoofdstuk 4, vers 76 en hoofdstuk
9 verzen 36, 38 en volgende.
2) Men denke hierbij ook aan de actie van de tegenwoordige zg. „terro
risten" in Palestina (die ondertusschen al enkele jaren aan den arbeid
zijntegen de Joden, en „en passant" tegen de „onverschillige" Arabieren