Voor de eerste maal na den wereldoorlog dus weer een echte
bedevaart, waarheen vooral Ned.-Indië een belangrijk contingent
welgestelde pelgrims zond. Riad verdiende aan deze eerste Hadj
450.000 maar, terwijl Hoesein dat geld als privé-inkomen
beschouwde en behield, gebruikte Ibn Saoed het voor de ver
betering van het land voor wegenaanleg, logeergelegenheid en
ziekenhuisbouw. De pelgrims werden goed behandeld en geholpen;
voor het eerst vonden zij steun op hun hoogst precaire reis.
Gestorven pelgrims werden niet langer zooals onder Hoesein
gebeurde in de Roode Zee aan de haaien toegeworpen, doch
door de Wahabieten naar de Koeran-voorschriften ter aarde
besteld.
Want zeide niet de Profeet
Bij eiken tienden tred dien gij doet, als gij een doode
wegdraagt, wordt U een zonde vergeven
Wordt vervolgd)1).
832
„be the judge of its efficacy. Meanwhile he would rule the Hijaz in
„the common interest of all concerned, and was prepared to accept
„the fullest responsibility for the consequence. The politically-minded
„delegates from India, Egypt and other centres found but cold comfort
„in the real-politik of the Wahhabi King, and returned to their homes
„disappointed and disillusioned. But Ibn Sa'ud remained master in
„his own house, free to turn his attention to many matters requiring
„it both at home and abroad and one of his first acts was to send
„a mission of courtesy with his son, the Amir Faisal, at its head to
„Europe to thank the Governments of Great Britain, France and
„Holland for their formal recognition of his new status".
bOp 't oogenblik van het sluiten van onze schrijfmachine lazen wij het
volgende uit Djokja afkomstige bericht in „De Telegraaf" van 14 Aug.
„Jogjakarta. 13 Aug. De organisaties met een Mohammedaansche strekking
„ontvingen een uitnoodiging om deel te nemen aan het Islam-congres voor
„de verdediging van Palestina, dat op 7 October te Cairo zal worden
„gehouden".