der Beweging wilden brengen, er* zooals de Koeran dat wilde
desnoods met het zwaard in de hand. Dat gaf weder moeilijk
heden aan den Koning 1), maar al met al breidde de Beweging zich
toch zoo sterk uit, dat een tekort aan water en te bewerken velden
dreigde. Want de Koning beloofde allen zwervers land en water,
maar moest zijn belofte dan ook gestand doen. Zoodra een stam
zich bekeerde tot de Ichwan moest haar grond gereed zijn. Dat
vraagstuk was vooral ook daarom zoo dringend, omdat de vijan
den der Wahabieten in Irak en Jemen gereed stonden om bij
een mogelijken tegenslag het verzet tot een opstand aan te blazen.
Het werd een verbitterde strijd om water, een strijd, welke Ibn
Saoed alleen moest doorvechten buitenlandsche geologen brengen
te midden van de fanatieke Ichwan was uitgesloten. Enkelen heb
ben er vermomd gewerkt maar zijn hun leven geen dag zeker
geweest. Water werd geboord, bronnen werden gegraven en
geheime bronnen opgespoordwant vele stammen hielden hun
water vindplaatsen geheim, zoodat Ibn Saoed slechts door speuren,
vragen en dreigen de voorraden kon ontdekken.
Het is den Koning echter geluktzoodat alle stammen van
Centraal Arabië door de Ichwan tot broeders zijn geworden, en
in plaats van elkander bestrijdende groepen tot een eenheid zijn
samengesmeed.
Naast zijn reuzenarbeid in de Nedsjd vond Ibn Saoed echter
ook gelegenheid zijn gebied uit te breiden ten koste van de
Turken in 1913 scheen die gelegenheid schoon. Wij willen daar
toe enkele jaartallen in Uw geheugen terugroepen
1908 Revolutie in Konstantinopel.
1909 Soeltan Abdoel Hamid in de gevangenis.
1911Tripolis-oorlog tusschen Italië en Turkije.
1912 Eerste Balkankrijg, met tot resultaat de onafhankelijkheid
van verschillende Balkanlanden.
1913 Vrede van London- Het Turksche Rijk in Europa wordt
verdeeld.
Hij besloot nu om de Turksche provincie Hasa te bezetten met
het kustgedeelte Koeweit Bahrein aan de Perzische Golf. Met
600 man bezette hij Hoefoef den 13 April 1913, na overrom
peling van het sterke Turksche garnizoenwaarna hij den goeden
818
Rupert Donkan vertelt op blz. 100 van zijn reeds vermelde boek, dat
op verwijten over den strijdlust der Ichwan, die Arabië nog steeds in de
greep van een burgerkring hielden, de Koning eens antwoordde „De
religieuze strijd schijnt mij veel eer te verontschuldigen dan de klassestrijd
of jullie andere oorlogen. Is het scms niet beter om naar de wapenen te
grijpen voor eene idee, dan voor erts, petroleum of katoen
Een godsdienststrijd is het beste bewijs voor het feit, dat de groote massa
niet zooals bij jullie alleen maar aan de maag denkt, doch dat zij zich een
nieuwe idee heeft eigen gemaakt".
Inderdaad, Koning Ibn Saoed is een wijsgeer.