scherpste voorbeeld daarvan ziet men wel bij de Falasja x)de
neger joden van Abessinië, welke tot de zelfde magische natie,
maar stellig niet tot denzelfden stam behooren als de Joden uit
West-Europeesche landen.
De magische natie bezit dus als zoodanig geen aardsch vaderland,
terwijl voor de antieke natie het vaderland slechts een punt is
(de stad), waaromheen zij zich groepeert.
De natiën van het Avondland hebben zich ontwikkeld uit de
antieke en magische door het begrip der dynastie, welke als
zinnebeeld en draagster van het gezamenlijke lot op den voorgrond
trad. Alles wat in deze naties geschiedde zag men weerspiegeld
in het leven van één bepaald geslacht. Dit verklaart ook waarom
de natie, door de onwaardigheid van een enkelen regent uit dat
geslacht niet kon worden geschoktomdat de dynastie een volksch
idee vormde, waarbij de persoon van een toevalligen vertegen
woordiger van minder beteekenis was. Duizenden gingen voor
deze dynastieke idee ten strijde en in den dood.2)
Uit het vorenstaande volgt, dat de geschiedenis der antieke
naties (het oude Rome b.v.) eene aaneenschakeling biedt van
toevallige gebeurtenissen, zonder opmerkbaar geleid verband
die van de magische naties (b.v. Joden en Arabieren) de voort
schrijdende verwezenlijking van een door God gesteld wereldplan,
dat zich onverbiddelijk aan en door die naties voltrektterwijl
die van de Westersche naties het beeld geeft van een groote,
bewuste en logische wilsuiting, naar welke deze naties door hare
heerschers worden geleid.
1031
J) Ongeveer 1000 v. Chr. kwamen Arabieren en Joden uit Jemen naar
Abessinië, vermengden er zich deels met de oorspronkelijke negerbevolking,
doch bleven grootendeels zuiver. Eerst in de 4e eeuw na Chr. kwam het
Christendom in dat land en werd de Christelijke godsdienst staatsgodsdienst.
Derhalve is Abessinië een land van verschillende magische nationaliteit.
Opvallend is evenwel, dat de Amharen, de christelijke leidende bevolkings
groep, duidelijk kenbare semietische gelaatstrekken vertoonen, terwijl ook
de Amhaarsche taal semietisch en nauw verwant is aan het Hebreeuwsch.
Trouwens de geheele levensopvatting der Amharen is semietisch en gegrond
op Mozes' wet.
2) Het is, meenen wij, belangwekkend om hier vast te stellen, dat de
catastrophe in 1814 en 1815 aan Napoléon werd voltrokken, omdat deze
„avonturier" het waagde, door zijn bloed dat der oude dynastieën te ver
dringen de aantasting van het symbool, van de idee der dynastie, werd
aldus gestraft door volken, welke alle uit deze idee waren gevormd. Dat
de Oostenr. Keizer dezen „avonturier" zijn dochter tot vrouw schonk, was
voor de dynastieke Duitsche natie van minder belang, dan het bestaan van
den „avonturier" zelf: het eerste was de onwaardigheid van één regent,
het tweede tastte de idee aan.