Tegen deze geestelijke en zedelijke verderfsinvloeden nu kan alleen maar een geestelijk-zedelijke wapening baten. Hèrbewape- ning, in zooverre we deze wapening reeds gehad hebben, maar ze verachtelijk hebben weggeworpen. Men ziet weer in, dat aan gezien de diepste bron van alle maatschappelijke destructie in den mensch ligt, de zaak ook in den mensch, in zijn innerlijkheid, in zijn geest, aangepakt moet worden. Maatschappelijk herstel is slechts te verwachten langs den weg van zedelijk herstel. Een geheel nieuwe geest moet de heerschappij krijgen. Zoo is dus geestelijke en zedelijke herbewapening de actie, die zich met innerlijke middelen op het innerlijke richt. Hare Majesteit noemt het „een zedelijk-geestelijke krachtsinspanning" of ook „een „innerlijke drang, welke een uitwendigen ommekeer teweeg brengt". Als elementen als wapenen in deze bewapening worden genoemd eerlijkheid, vertrouwen, liefde, onbaatzuchtigheid, ge meenschapsbesef, bereidheid tot zelfverloochening, bevrijd zijn van egoïsme, nieuw denken, nieuw leiderschap, kracht om men- schen te veranderen vrienden èn vijanden. Buchman noemt het „de terugkeer tot de eenvoudige huiselijke waarden, die som migen onzer bij moeders knie leerden, doch die velen vergaten en verwaarloosden". Zóó wil men een geheel nieuwe geestelijke atmosfeer scheppen. Men wil „geestelijk weer in conditie komen", versterken de geestelijke en zedelijke krachten in het volksleven, voor nationale kracht maar ook voor gezonde internationale ver houding de geëigende geestelijke basis leggen. d. We komen nu tot wat Hare Majesteit genoemd heeft „de per soonlijke zijde der geestelijke en zedelijke herbewapening en de vraag naar het wapenarsenaal. Uit het voorafgaande vloeit voort dat geestelijke en zedelijke herbewapening uiteindelijk een persoonlijke zaak is, die van ons een geestelijk-zedelijke daad en houding vraagt. Het individu, als geestelijk-zedelijk wezen, is de startplaats van heel deze actie. Zal de geestelijke en zedelijke herbewapening in het leven der gemeenschap kunnen doorwerken, dan zal ze om te beginnen in het leven van het individu moeten doorwerken. Geestelijke en zedelijke herbewapening onderstelt een persoonlijke instelling. Voor de geestelijke en zedelijke herbewapening moet ieder zich zelf van de bovengenoemde wapenen voorzien. Die wapenen moet hij zelf zoeken, voor zich zelf in geestelijk-zoeken en strijden veroveren. Ongetwijfeld heeft ieder persoon, iedere groep, iedere partij, iedere Kerk, ieder natie haar eigen wapen-arsenaal. En de historie der menschheid kan ons leeren, hoeveel verdeeldheid en strijd 130

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indisch Militair Tijdschrift | 1939 | | pagina 46