In 1932 was er van de wetten van Weimar feitelijk nog maar één van kracht nl. die, waarin de mogelijkheid van vaststelling van dusdanige verordeningen was opengelaten. Wij willen geenszins betoogen, dat de eenige redding zou liggen in een „totaliseering" der democratische landen. Engeland geeft ons een beeld, hoe de oorlogsnoodzaak een land tijdelijk kan „omvormen". Wij zeggen tijdelijk, omdat wij er van overtuigd zijn, dat na den oorlog daar weer normale toe standen zullen terugkeeren, waarbij de oorlogseconomie, geleid door een kleine groep mannen, weer plaats zal maken voor een op volkswelvaart en volksbelang gerichte economie. Dat is het geen op een Engelsche overwinning zal volgen. Wat ons lot en het lot van de wereld na een Duitsche overwinning zou zijn is reeds genoeg in de pers belicht. Om ons echter de mentaliteit eigen te maken, die noodig is in dezen strijd, moeten wij een bepaalden tegenzin, die bestaat ten aanzien van het bestudeeren van het totalitaire systeem, over winnen. Het is immers een oud begrip, dat men een tegenstander het best weerstaat, door een diepgaande, ja vakkundige studie te maken van zijn doctrines, methoden en werkwijzen. Op deze manier behoedt men zich voor „verrassingen". Men moet zich wapenen, materieel en zeer zeker ook moreel en een middel voor het laatste is bijvoorbeeld wetenschappelijk voorbereide propaganda. Propaganda, het middel is al oud. Zeide Julius Caesar niet „Bewerking van de massa is alles". „Propaganda is alles En slagen wij er in, aan onze idealen in de propaganda inhoud te geven op bondige en begrijpelijke wijze, meer inhoud dan de primitieve phrasen der dictatuur, die op de instincten moet werken, dan zal het gemoed van het volk immuun gemaakt voor, ja gewapend kunnen worden tegen de schijnbaar zoo pakkende „leuzen" der totalitairen. Ter verheldering van eenige begrippen moeten wij een kort overzicht geven van het wezen der genoemde systemen. Daartoe zullen wij achtereenvolgens het fascisme, het bolsjevisme en het nationaal-socialisme behandelen en aan critiek onderwerpen, om tenslotte te trachten de democratische gedachte te schetsen. Wij beginnen met het fascisme omdat dit de leer is, die werd geïnspireerd door reeds eeuwenoude axioma's, al heeft de schep per zijn politieke loopbaan aangevangen als sociaal-democraat, ja zelfs als marxist. DE „LEUZEN-TACTIEK". Wij wijzen er op, dat wij, om een nuchter oordeel te vormen, moeten „beschrijven", een objectief beeld moeten leveren. Het is echter van belang, reeds dadelijk vast te stellen dat theorie 950

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indisch Militair Tijdschrift | 1940 | | pagina 62