en reizen kan hij niet. Is hij dan niet het sterkste voorbeeld, dat wie het slechte najaagt niet gelukkig, maar innerlijk dood ongelukkig wordt Het spreekt vanzelf, dat wij dit met reserve lezen wij zijn nu 2000 jaar verder. En daarom staan wij stil bij de conclusie, dat de aristocratie de beste regeeringsvorm is. Dit is natuurlijk niet meer juistde oude geschiedenis stond niet voor de groote pro blemen van de economie van tegenwoordig, waarbij de millioenen arbeiders een geheel andere rol spelen dan vroeger het volk. Het gaat ons hier meer om Plato's uitspraak over de democratie, „die vrijheid misbruikt en op anarchie uitloopt". Het beeld, dat de wereld thans biedt, doet ons óók denken aan de ontsporing van de democratie. Zij moet te meer verbijsteren omdat de grond slag van de democratie toch zoo zuiver is „democratie, een bestuursvorm eener collectiviteit (lees staat) met zelfbestuur, waaraan een groot deel harer leden, hetzij direct, hetzij indirect deelneemt en waarbij geestelijke vrijheid en gelijkheid voor de wet gewaarborgd zijn en waarbij de leden van haar geest door trokken zijn". Vergelijken wij Macchiavelli's theorieën hiermede, dan is het toch niet twijfelachtig, wat goed, wat kwaad is. Het moet ons dan ook onmogelijk voorkomen, hetgeen ons toch goed toeschijnt, tot ondergang gedoemd te zien. Inderdaad gelooven wij hierin ook niet, maar wij willen, nóch mogen de vraag voorbijzien, of de menschheid zich dezen rijkdom reeds waardig toonde. Kostbaar goed werd het volk in handen gegeven, de volkssouvereiniteit. De vraag rijst, of hier beperking, meer matigheid, past in het verstrekken van dit goedof het volk de rijpheid bezit, het naar behooren te beheeren. Is er bij de massa voldoende belang stelling voor om het te begrijpen Welke moeilijkheden biedt het systeem voor verschillende belangengroepen Van de égalité is niet veel terechtgekomen. De liberté is dik werf ontaard, doch daarvan bleef tenslotte nog het meest be houden. De fraternité bleek een fictie. En dit slaat niet op Frankrijk alleen dat is duidelijk. Nederland bijvoorbeeld bevocht zijn vrijheden evenzeer. De woelige periode tegen het midden der vorige eeuw, waarin de strakke regeeringsvorm van Koning Willem I moest plaats maken voor een meer en meer democratisch stelsel, is er het bewijs van Overal hebben wij de in beginsel zoo schoone begrippen zien ontaarden. Slechts in de landen, waar de volkswelvaart groot was, waren de gevolgen minder noodlottig. Maar niet alleen de ver schillen in volkswelvaart waren van invloed ook het tempera ment van de bevolking speelde een rol. 1103 Prof. Mr. Bonger„Problemen der democratie".

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indisch Militair Tijdschrift | 1940 | | pagina 25