religieus voelen bij de bevolking te doen resoneeren. Het volk is de missie dankbaar als macht, die voor haar belangen, in den ruimsten zin van het woord, opkomt. De macht van het volk echter is, zooals overal, gelegen in de massa. Het wapen van de massa is de staking. Inderdaad heeft in 1936 in Curacao een staking plaats gehad, die drie dagen duurde en die we kunnen beschouwen als een machtsconflict tusschen de C.P.I.M., de R. K. missie en het volk. De missie n.l., als steeds strijdend voor haar volgelingen, aan vaardde het wapen van de massa, althans verzette zich er niet tegen. Het ging hier echter niet om z.g. „politiek-geschoolde ar beiders" maar om amorphe typen, die hetzij uit vrees voor enkele raddraaiers, hetzij op grond van naïeve overwegingen „meestaakten". De C.P.I.M. stelde een ultimatum en maakte be kend, dat geen represaillemaatregelen zouden worden genomen. Het Gouvernement liet zijn motoren met zijspan rondpatrouillee- ren met enkele vlotte Mariniers als extra versterking van de Militaire Politie en na drie dagen behoorde de staking weer tot het verleden. We hebben dit vrij onschuldige voorval beschreven omdat het op eenvoudige wijze weergeeft, hoe bij een gezonde leiding inci- denteele machtsconflicten automatisch worden opgeheven. Ten slotte moge hier nog worden opgemerkt, dat het de bedoe ling was, in een kort artikel een kaleidoscopisch beeld te geven van dit vrij onbekende gedeelte van de Nederlandsche Overzee- sche gewesten, vóór het uitbreken van den oorlog. In hoeverre thans ingrijpende veranderingen hebben plaats gehad, is schrijver dezes niet voldoende bekend. Slechts zou uit particuliere brieven kunnen worden opgemaakt, dat Curagao geen direct materieel nadeel van den oorlog ondervindt. -404

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indisch Militair Tijdschrift | 1941 | | pagina 110