maanden van den oorlog 1914-1918 worden vaandels niet meer te velde meegevoerd.) Een vaandel wordt dus slechts onder bijzondere omstandig heden vernieuwd, een vlag naar behoefte, d.w.z. zoo spoedig zij onooglijk is, b.v. door scheuren, vuil worden. DE DWARSSTAAF-STANDAARDEN. In de oudheid bestond het veldteeken uit stokken, welke met afbeeldingen waren versierd. Slechts één afzonderlijk model is voorzien van het ons heden goed bekende stuk stof de standaard. De dwarsophanging maakt den standaard onafhankelijk van den wind ook wanneer het niet beweegt is het geheel zichtbaar en daardoor voor vertegenwoordigingsdoeleinden bijzonder geschikt. In het Romeinsche leger gaf de standaard de plaats aan van den legerbevelhebber. Hij werd op zijn tent aangebracht als teeken voor het oprukken in den slag. Men gaf hem ook mede aan de troepenafdeelingen, die van de gewone verbanden, de legioenen, werden gescheiden en zelfstandig hadden te handelen dit ver klaart den naam vendels. De beroemdste standaard uit de geschiedenis is de oud-Ro- meinsche krijgsvaan van Constantijn den Groote, welke na den slag aan de Milvische brug in 312 van het Christusmonogram werd voorzien. Uit dezen vaandelvorm ontwikkelen zich drie ver schillende vaandelsoorten le de Kerkelijke vaandels, 2e de vaan dels op de vaandelwagens, 3e de lijfwacht (garde) -standaarden van de 18e eeuw. Bij de verdere ontwikkeling van den standaard tot kerkvaan kan naast het godsdienstige moment, dat zich in de krijgsvaan bevindt mede beslissend zijn geweest de omstandigheid dat het doek in de afgesloten ruimte van de kerk en in den feestelijken op tocht van de processie goed zichtbaar bleef. (Fig. 1, f en g.) In zeer sterk vergrooten, rechten, zeilachtigen, buitenmatigen vorm verschijnen dwarsstaafvanen op den vanenwagen van de vroege Middeleeuwen. Van militaire zijde werd de vorm van den standaard eerst in de 18e eeuw weer opgevat. Zoo hebben Rusland, Baden, Wurtem- burg en Keurhessen hun cavalerie, welke zeer sterk voor vertegen woordigingsdiensten werd gebezigd, van dergelijke standaards voorzien. HEILIGENBEELDEN EN GODSAANROEPINGEN. De natuurlijke, eenvoudige verhouding van den Middeleeuw- schen mensch tot God en de schutspatronen van zijn geboorte plaats (geboortegrond) liet hem het beeld van zijn heilige als een tooverkrachtig talisman in den slag medevoeren. De overbrenging van het heiligenbeeld op een vaandelaöhtig doek schiep de eerste beeldvaandels. 926

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indisch Militair Tijdschrift | 1941 | | pagina 67